Mnie
się zdaje, że powinno nam chodzić tylko o prawdę w przedstawianiu
stanu rzeczy, bo tylko prawda uświadomiona w porę może nas
uchronić od zbytecznych złych skutków rzeczy nieuniknionych, które
zajść muszą, choćbyśmy nie wiem jakie góry złud spiętrzyli,
aby ich nie widzieć. Witkacy
Ignorancja
przesłania prawdę. To na tej zasłonie ludzie malują obrazy i
dopinają swoje hasła „bóg” i „nie-bóg” „teizm” i
„ateizm”. Nanamoli Thera
Przestrzeń
i czas są wielkimi subiektywnymi błędami, które my wszyscy
zgodnie popełniamy i na i w których budujemy całą naszą
niezgodność. Nanamoli Thera
Nie
wszystko co rzeczywiste jest prawdą: np. kłamstwo. Lec
Śniła mi się
we śnie rzeczywistość. Z jaką ulgą się obudziłem. Lec
Zbliżając
się do prawdy, oddalamy się od rzeczywistości. Lec
Słowa
muzułmańskiego mistyka, godne Mistrza Eckharta: „Prawda, która
nie niszczy stworzenia, nie jest prawdą”. Cioran
Jestem
starszy niż czas i przestrzeń, ponieważ jestem świadomy. Rzeczy
wywodzą się ze mnie; cała Natura to pierwotne dziecko moich
wrażeń. Pessoa
Nie
ma kreacji – tylko konwersja materii nad którą umysł tańczy
nowy taniec. Nanamoli Thera
Ta
rzeczywistość jest tak konkretna, tak aktualna, tak dużo bardziej
dotykalna niż umysł i materia, że w porównaniu z nią nawet
diament jest miękki jak masło. Ta przemożna aktualność czyni
świat snopodobnym, mglistym, bez znaczenia. Nisargadatta Maharaj
Absolutna
Prawda byłaby niekompatybilna z życiem tak jak absolutne światło
z wizją. Nanamoli Thera
Co
za piękna owa alegoria biblijna o drzewie wiadomości dobrego i
złego, sprowadzającym śmierć. Czyż emblemat ten nie daje do
zrozumienia, że kiedy się poznało rzeczy do głębi, utrata
złudzeń sprowadza śmierć duszy, to jest zupełne zobojętnienie
na wszystko, co wzrusza i zajmuje innych ludzi? Chamfort
Dlatego
nigdy nie czuję się tak bliski prawdy, tak głęboko wtajemniczony
w tych nielicznych przypadkach, gdy znajduję się w teatrze lub
cyrku: mam wtedy świadomość, że obcuję z doskonałą
manifestacją życia. A aktorzy i aktorki i klowni i iluzjoniści są
czymś ważnym i zarazem błahym, jak głód, wojny i zarazy,
nękające ludzkość. Wszystko jest teatrem. Ach, potrzeba mi
prawdy? Pessoa
By
dojść do źródła, trzeba płynąć pod prąd. Lec
Prawda
jest często tak obraźliwa. Nanamoli Thera
Pomocnicze
wskazówki dla poszukiwaczy prawdy: Prawda jest czasem straszna. Lec
Kiedy
zrozumiemy to, co zrozumieli ci, którzy wydawali się rozumieć,
wpadamy w osłupienie. Gomez Davila
Jeżeli
szukasz rzeczywistego, musisz uwolnić się od wszelkiego tła,
wszelkich kultur, wszelkich wzorców myślenia i odczuwania. Nawet
idea „jestem mężczyzną”, „jestem kobietą” czy nawet
„jestem człowiekiem” powinna być odrzucona. Ocean życia
obejmuje wszystko, nie tylko ludzi. Także przede wszystkim porzuć
wszelkie samoidentyfikacje, przestań myśleć o sobie jako o takim a
takim, tym czy tamtym. Porzuć wszelką troskę o siebie, nie martw
się o twój dobrobyt, materialny czy duchowy. Porzuć wszelkie
pożądanie, toporne czy subtelne, przestań myśleć o jakichkolwiek
osiągnięciach. Jesteś kompletny tutaj i teraz, nie potrzebujesz
absolutnie niczego. Nie znaczy to, że musisz być bezmyślny czy
lekkomyślny, beztroski czy obojętny; tylko, że podstawowy niepokój
o siebie samego musi odejść. Potrzebujesz trochę jedzenia, ubranie
i schronienie, ale to nie stworzy problemów tak długo jak chciwość
nie zostanie wzięta za potrzebę. Nisargadatta Maharaj
Posiadanie
określonych i niewzruszonych opinii, instynktów, pasji, ustalonego
i uświadomionego charakteru – wszystko to w przerażający sposób
czyni z naszej duszy pewien fakt; materializuje ją i uzewnętrznia.
Pessoa
Strip-tease”
Prawdy? Zrzuca łuski z oczu poszukujących jej. Lec
Prawda
umiera zaduszona przez bękarty, które spłodziła spółkując z
głupcami. Gomez Davila
Pewien
psychiatra o bandzie Baader-Meinhof : „Szukają ratunku w postawie
paranoicznej, która ich zaślepia – całą otaczającą
rzeczywistość uważają za złowrogą machinację”. W tym akurat
punkcie nie są ślepi, jednak człowiek, który widzi ukryte zło,
tylko wtedy może uniknąć kary polegającej na zaślepieniu i
zejściu na bezdroża, jeśli jest natchnionym jasnowidzem, a przede
wszystkim siłaczem, który pokonał zło i zdobył nietykalność
zanim wkroczył w wizję. Ardżuna na widok Boga w jego przerażającej
postaci doznaje katharsis,
pozostaje wojownikiem i mężem sprawiedliwym; dla Baadera uchylony
rąbek zasłony oznacza mentalny kataklizm. Ceronetti
Mistrz:
Drogie dzieci, jak powinien żyć człowiek, który naucza
prawdy?
Panna: Tak, żeby to wypełniał w swych uczynkach, czego uczy słowami.
Ubogi: Dobrze powiedziałaś. Ale jego wnętrze powinno być takie, żeby więcej w nim było prawdy, niżby to mógł wyrazić na zewnątrz słowami. Z legend o Mistrzu Eckharcie
Panna: Tak, żeby to wypełniał w swych uczynkach, czego uczy słowami.
Ubogi: Dobrze powiedziałaś. Ale jego wnętrze powinno być takie, żeby więcej w nim było prawdy, niżby to mógł wyrazić na zewnątrz słowami. Z legend o Mistrzu Eckharcie
Wiara
wydaje się być subiektywnym odpowiednikiem Prawdy, która jest
obiektywna. Mówiąc w terminach „rzeczy” opisują one tą samą
rzecz z opozycyjnych stron, ale ja biorę „rzeczy” za będące
mentalnymi konstrukcjami powstałymi z chaosu 5-zmysłowej daty.
Nanamoli Thera
Są
pewne aspekty prawdy, które człowiek może odkryć tylko w sobie,
jeżeli mu się o nich powie, z pewnością z samej natury
egzystencji odrzuci je absolutnie. Ale prawdopodobnie mogą one być
dzielone przez tych, którzy odkryli je indywidualnie dla siebie i
prawdopodobnie ci którzy ich nie odkryli mogą być naprowadzeni.
(Użycie słowa prawda jest tu w sensie pożądalności odkrycia).
Nanamoli Thera
To,
co człowiek kulturalny z biegiem lat osiąga, jest nie tyle
posiadanie prawd, ile wyczuwanie błędów. Gomez Davila
Ludzie
którzy uważają prawdę jako coś do stworzenia, i ludzie którzy
uważają ją za coś do odkrycia. Nanamoli Thera
Słowo
„Prawda” ma inne odniesienie dla tych typów; spójność dla
racjonalisty, korespondowanie idei z obserwowanym, dla obserwatora i
prawdopodobnie pewność lub piękno dla emocjonalisty. Pierwszy dąży
do „wszczepienia” obiektywnego podmiotowi, a ostatni do
„projekcji” subiektywnego na obiekt. Nanamoli Thera
Zawsze
mówiono o matematykach, że precyzja jest ich pierwszą cnotą i
często mówi się lekceważąco o introspekcyjne osiąganych
subiektywnych danych, że są „niesatysfakcjonujące” lub nawet
„bezwartościowe” dla użytku naukowego. I pewno może i tak być,
faktycznie nie powinno to nigdy być poddawane dyskusji. Ale
przypuśćmy, że zadamy pytanie: „Czego szukamy?” Próbując
zdobyć kontrolę nad obiektywnym („światem”, „naturą”,
etc) czym bardziej dokładne obserwacje i pomiary, czym bardziej
precyzyjne definicje i opisy, czym bardziej doskonałe wyłączenia
gry słów i dwuznaczności z terminologii, tym bardziej możemy być
zadowoleni – gdyż naszym celem jest dokładne przewidzenie
zewnętrznych wydarzeń (z drugorzędnym estetycznym podziwem dla
spójności i elegancji metody). Ale co z subiektywnością? Jak
zdefiniować funkcję definicji? Jak sprecyzować tą zdolność do
mącenia i wyjaśniania związaną ze świadomością? Jak opisać
czy rozróżnialność prawdy od nieprawdy jest prawdziwa czy
nieprawdziwa?... Nanamoli Thera
Niezdolność
do bycia ogólnym czy ambiwalentnym, gdy ogólność i ambiwalencja
jest wymagana, jest tak samo zła jak niezdolność do bycia
precyzyjnym gdy wymagana jest precyzja. Nanamoli Thera
By
wydostać się z błotnistego bajorka, musimy nauczyć się być
precyzyjni. By wydostać się z więzienia precyzji, musimy nauczyć
radzić sobie z sugestywnym, nie-obowiązującym, ogólnym, bez
wpadania z powrotem w bajorko. Nanamoli Thera
Większość
z tego co jest przedstawiane jako prawda, jest tak przedstawiane nie
jako deklaracja tego co mówca wie, ale raczej jako obrona przeciwko
wątpliwościom w nadziei, że opozycyjna propozycja może być przez
to wykluczona. Nanamoli Thera
Ludzie
są często agresywnie asertywni w proporcji do ich wewnętrznych
wątpliwości wobec prawdy w której pokładają nadzieję. W takim
wypadku lęk używa siły do skonsolidowania obrony nadziei o której
podejrzewa się, że jest iluzoryczna. Nanamoli Thera
Człowiek
bowiem bardzo szybko i bardzo precyzyjnie odnajduje potrzebne mu
kłamstwa, tak samo jak bardzo szybko i bardzo precyzyjnie odnajduje
potrzebne mu prawdy, jeśli w ogóle czuje potrzebę odkrycia prawdy,
a więc rozliczenia się ze swego życia. Kertesz
Świat
jest kolekcją częściowych prawd które zapraszają nas do
zestawienia ich razem w całość. To nie jest trudne, ale gdy to już
zostanie wykonane, zawsze są części co pozostały czy jakieś
brakujące.
Nanamoli Thera
Nanamoli Thera
Ideą
niebezpieczną nie jest idea błędna; ideą niebezpieczną jest idea
częściowo poprawna. Gomez Davila
Półprawda
jest bardziej efektywna – bardziej śmiertelna, powie moralista –
niż kłamstwo, ponieważ element prawdy przekonuje, i za pomocą
tego przekonania, element fałszu schodzi głębiej. (Później
dodane) Co jest półprawdą? Co jest Prawdą? Nanamoli Thera
Główne
przewagi pirrończyków — zostawiam na boku pomniejsze — są: iż
nie mamy żadnej pewności prawdy tych zasad poza wiarą i
objawieniem, chyba w tym, iż czujemy je w sobie w sposób
przyrodzony. Otóż to naturalne poczucie nie jest przekonywającym
dowodem ich prawdy. Skoro nie mamy pewności tego, poza wiarą, czy
człowiek jest tworem dobrego Boga, złego ducha lub przypadku,
pozostaje wątpliwym, czy te wszczepione w nas zasady są prawdziwe,
fałszywe lub niepewne. Tym więcej, iż nikt nie ma pewności, poza
wiarą, czy czuwa, czy śpi, ile że w czasie snu wierzymy silnie, że
czuwamy; mniemamy, iż widzimy przestrzenie, kształty, ruchy;
czujemy, jak upływa czas, mierzymy go; słowem, działamy tak samo
jak na jawie. Skoro tedy połowa życia spływa na śnie, w którym
wedle naszego własnego wyznania mimo wszystko, co się nam zdaje,
nie mamy żadnego pojęcia o prawdzie (jako iż wszystkie nasze
uczucia są wówczas złudzeniem); kto wie, czy ta druga połowa
naszego życia, w której zdaje się nam, że czuwamy, nie jest innym
snem, nieco różnym od pierwszego, z którego budzimy się, kiedy
nam się zdaje, że śpimy.
I
czy można wątpić, iż gdybyśmy śnili w towarzystwie i gdyby
przypadkiem sny się zgadzały, co jest dosyć częstym, a gdybyśmy
czuwali w samotności, uwierzylibyśmy snadnie w przewrócony
porządek rzeczy? Wreszcie, ponieważ często śnimy, że śnimy,
spiętrzając jeden majak senny na drugi, czyż samo życie nie jest
tylko snem, na którym inne sny są zaszczepione, z którego budzimy
się przy śmierci i podczas którego mamy równie słabe pojęcie o
prawdzie i dobru, co podczas snu naturalnego; rozmaite zaś myśli,
które nas zaprzątają, są może tylko złudzeniami, podobnie jak
upływ czasu i inne czcze urojenia w naszych snach? Pascal
Pięć
zmysłów oferuje nam pięć różnych sposobów zatrzaskiwania
rzeczywistości. Czym jest intuicja i co postrzega? Nanamoli Thera
Świat
jako masa kłamstw, które wszystkie zmagają się ze sobą by stać
się prawdą. Nanamoli Thera
Potrzeba
pewności była zawsze silniejsza niż potrzeba prawdy. Le Bon
Prawdę
trzymają pod kluczem jak najdroższy skarb, ci co ją najmniej
cenią. Lec
Niektórzy
ludzie pozbawieni są daru widzenia prawdy. Ale jakąż szczerością
tchnie za to ich kłamstwo! Lec
Ewentualny
tytuł eseju: O fizycznej istocie kłamstwa. Należałoby pokazać,
jak kłamstwo, choćby najbardziej oczywiste, narasta, rozgałęzia
się, organizuje, jak staje się systemem, przybiera określoną
postać, zdobywa punkty oparcia oraz w jaki sposób, na dalszym
etapie, podporządkowuje sobie fakty, samo przekształca się w fakt
i zaczyna wywierać przemożny wpływ nie tylko na całe otoczenie,
ale na tego kto się go dopuścił. S. Mihail
W jednym z kin
pokazują filmy dokumentalne kręcone przez nazistów. Większość z
nich nie była jeszcze wyświetlana. Oprócz straszliwego
okrucieństwa, walki na śmierć i życie warszawskiego getta, fabryk
śmierci obozów koncentracyjnych, przy całej tej sadystycznej
fachowości nazistów prawdziwą hańbą tego filmu jest wizualnie
odczuwalne Kłamstwo. Jak te tragikomiczne figury – Hitler i
towarzysze jego bandy – nieustannie kłamią. I jak z kłamstwa
powstaje koszmar i historia: to istota ludzkiego dramatu.
Okrucieństwo jest już tylko logiczną konsekwencją. Kłamca, jeśli
nadarzy się możliwość, zawsze będzie okrutny.
Marai, Dziennik
Tak
też Rahulo, kiedy człowiek nie wstydzi się z premedytacją
powiedzieć kłamstwo, nie ma zła, którego by się nie mógł
dopuścić. Zatem Rahulo, powinieneś się trenować tak: „Nie
wypowiem kłamstwa nawet jako żartu”. M 61
Jesteśmy
wobec kłamstwa niesprawiedliwi: przecież chce za wszelką cenę być
prawdą. Lec
Prawdziwe
zrozumienie czegoś opiera się zawsze na ustąpieniu, na
zrezygnowaniu choćby tylko częściowo z tego, co uważało się
dotychczas za prawdę – celem poznania nowej prawdy. Zrozumieć
znaczy upokorzyć się. Zrozumiemy bolesność tych uderzeń,
zrozumiemy, że jeżeli dziś nie zrozumiemy, to jedynie dlatego, iż
mimo woli lub dobrowolnie nie chcemy ustąpić, i zrezygnować z
pewnych prawd, wśród których wyrośliśmy i którymi nas
wykarmiono. Bobkowski
Wiara w to, że
oczywista, jasno wyrażona prawda po prostu musi przekonać, jest
tylko naiwnym przesądem.
Gomez Davila
Kłamstwo
jest czymś naturalnym, a prawda – sztucznym. Poszukiwanie prawdy
jest celem tego, kto szuka za zasłoną, wbrew naturze, która nie
chce, by ją widziano nagą ani taką, jaka jest w środku, jej
komplikacji bez końca. Nie można mówić o prostocie w odniesieniu
do nikogo, bo im bardziej ludzie prości, tym bardziej kochają
mierzwę kłamstwa, tym konieczniejsze jest ich okłamywanie,
udawanie prostoty przez komponowanie sztuczności. Bez
konwencjonalnych kłamstw jakakolwiek komunikacja z prostymi ludźmi
byłaby niemożliwa. Ceronetti
Powszechna
zgoda, daleka od bycia kryterium prawdziwości, zazwyczaj jest oznaką
błędu. Gomez Davila:
Błędy
przywodząc nas do płoszenia ich okrzykami, odrywają nas od
kontemplowania prawdy.
Po
okresie hegemoni idiotyzmów stare, wyśmiane prawdy wydają się
genialnymi odkryciami.
Zaprzestanie
nauczania starych prawd, w które obfituje literatura łacińska i
grecka jest pozbawianiem człowieka alfabetu ludzkiej mądrości.
Wystarczy
oznajmić jakąś prawdę, by głupiec zaczął się śmiać.
Być
może prawda polega na niemyśleniu jak określone osoby.
Kto
nie uznaje oczywistych prawd, oburza nas dopóty, dopóki nie
odkryjemy, że jest głupi.
Błąd
otacza się tyloma prawdami, że strzała która błędu dosięga i
go przeszywa, tylko cudem nie rani prawd.
Istnieją
prawdy, które więdną, jeśli często wydobywa się je na światło
dzienne.
Być
reakcjonistą to rozumieć, że prawdy nie wolno wyrzec się tylko z
tego powodu, że nie ma ona możliwości zatriumfować.
Bardziej
niż przed plebsem, który ją atakuje, musimy chronić prawdę przed
jej obrońcami, którzy ją plebeizują. Gomez Davila
Wielu
ludzi z łatwością poradzi sobie bez prawdy, ale nikt nie jest
wystarczająco silny, aby żyć bez złudzeń. Le Bon
Ty mężu zacny,
obywatelem będąc Aten, miasta tak wielkiego i tak sławnego z
mądrości i siły, nie wstydzisz się dbać i troszczyć o
pieniądze, abyś miał ich jak najwięcej, a o sławę, o cześć, o
rozum i prawdę, i o duszę, żeby była najlepsza, ty nie dbasz i
nie troszczysz się o to? Platon
Nie
da się rządzić ludem za pomocą prawdziwych idei, lecz tylko
przekonań akceptowanych jako prawdy. Le Bon
Żeby wytłumaczyć
swoje depresje, ludzie uciekają się do rozmaitych kłamstw. Do
wytłumaczenia moich depresji całkowicie wystarcza prawda. Kertesz
Są chwile, kiedy
świat zdaje się pojmować co jest wart. Chamfort
Trudno zresztą
sądzić, że wykazanie słuszności jakiejś idei wystarczy, by
oddziaływała ona odpowiednio na umysły, choćby wykształcone.
Możemy się o tym przekonać, gdy zwrócimy uwagę na fakt, iż
najoczywistsze dowody wywierają mały wpływ na większość ludzi.
Chociaż nie jeden nie odmówi im słuszności, to jednak pod
działaniem nieświadomych czynników swej duszy szybko powróci do
poprzednich zapatrywań. Gdybyśmy go zobaczyli w kilka dni później,
wysunie na nowo swe stare argumenty i tak samo nawet będzie je
wypowiadał. Znajduje się bowiem pod wpływem swych wcześniejszych
idei, które przekształciły się już w uczucia i kierują jego
słowami i czynami.
Le Bon
Prawdy nie są
względne. Względne są opinie na temat prawdy. Gomez Davila:
Prawdy którym
śpieszno do defilowania po scenie, są już gotowe do prostytuowania
się z publicznością.
Prawda, bardziej
niż bezosobowym twierdzeniem, jest sposobem myślenia i czucia.
Łatwiej zmusić
do przyjęcia nowej prawdy, niż do porzucenia obalonych przez nią
błędów.
Na jakąś prawdę
zgadzamy się nie w toku dyskusji, lecz w procesie dojrzewania.
Człowiek mówi o
względności prawdy, gdyż nazywa prawdami swe niezliczone błędy.
Niemożliwość
udowodnienia prawdy nie implikuje niemożliwości jej poznania.
Duch jest
roślinnością spokojnej duszy.
Spokój jest
stanem ducha tego, kto obdarzył Boga – raz na zawsze – wszelkimi
rzeczami.
Człowiek osiąga
pewien spokój i równowagę, gdy zmusza się do przebywania w
ograniczonej przestrzeni. Gomez Davila
Prawdę
... należy mówić tylko temu, kto chce jej słuchać. Seneka
Nikogo, kto
pozostaje poza obrębem prawdy, nie można nazwać szczęśliwym. A
więc życie szczęśliwe utwierdzone jest na słuszności i pewności
sądu, i nie podlega zmianom. Seneka
Na przyszłość
zastanawiaj się nie tylko nad tym, czy prawdą jest, co mówisz, ale
czy ten, do kogo mówisz, wytrzyma prawdę. Dobry przyjmuje
upomnienia z radością, lecz im kto gorszy, tym gorzej znosi
pouczenia. Seneka
W istocie
łgarstwo jest to szkaradna przywara. Toć jesteśmy ludźmi i
stykamy się jedni z drugimi jeno za pomocą słowa. Gdybyśmy znali
całą ohydę i wagę kłamstwa, ścigalibyśmy je ogniem, z większą
słusznością niż inne zbrodnie. Montaigne
Uważam za wiele
sprawiedliwsze uczynić taką konkluzję: „Czemuż nie miałby
oszukać na dukaty, skoro oszukuje na szpilki?” niż taką jak oni:
„to tylko szpilki, przy dukatach nie czyniłby tego”. Trzeba
pilnie przyuczać dzieci aby nienawidziły zła dla jego własnej
ohydy i pokazać im naturalną jego szpetotę, iżby go unikały nie
tylko w uczynku, ale zwłaszcza w sercu; aby sama myśl występku
była już dla nich wstrętna, bez względu jaką maskę przybierze.
Montaigne
Może nie bez
racji przypisujemy prostactwu i nieświadomości łatwość wierzenia
i ulegania wpływom. Czytałem gdzieś czy słyszałem, że wiara
jest to jakoby odcisk uczyniony w naszej duszy; im ta miększa i
mniej oporna, tym łatwiej w niej coś wycisnąć. [Jak koniecznym
prawem natury jest, aby hak w przezmianu szedł w dół za
powieszonym ciężarem, tak rozum musi iść za dowodami jasnymi i
przejrzystymi.] Im bardziej dusza jest próżna i bez przeciwwagi,
tym bardziej ugina się pod ciężarem lada perswazji, oto dlaczego,
pospolity gmin, kobiety i chorzy łatwiej dają się powodować. Ale
też, z drugiej strony, jest to głupia zarozumiałość lekceważyć
wszystko i gardzić jako fałszem wszystkim, co nam się nie zdaje
prawdopodobne; powszechny błąd tych, którzy mniemają, iż mądrość
ich przerasta pospolite miary. I ja tak czyniłem dawniej; kiedy
słyszałem, jak ktoś mówi o duchach wracających z tamtego świata,
albo o przepowiadaniu rzeczy przyszłych, o czarach, urokach, albo
inne opowieści, z którymi rozum mój nie mógł się uporać.
Montaigne
Trzeba sądzić z
większym uszanowaniem o nieskończonej potędze natury, a z większą
skromnością o naszej nieświadomości i niemocy. Ileż jest rzeczy
mało prawdopodobnych, a stwierdzonych przez ludzi godnych wiary!
Jeśli to nie starczy, aby nas przekonać, trzebaż bodaj zostawić
sąd nasz w zawieszeniu: odrzucać je jako niemożliwe, znaczy
przypisywać sobie w nierozumnej pysze sąd o tym, dokąd sięga
możliwość. Gdyby się rozumiało dobrze różnicę między
niemożliwym a niezwyczajnym, między tym, co jest
przeciw porządkowi natury, a co przeciw powszechnemu mniemaniu
ludzi, wówczas, nie dając wiary zbyt płocho, ani też nie
odmawiając jej zbyt uparcie, przestrzegałoby się reguły „w
niczym nadto” zalecanej przez Chilona. Montaigne
Apoloniusz
powiadał, iż „rzeczą niewolników jest kłamać, wolnych ludzi
zasię mówić prawdę”. To jest pierwsza i podstawowa budowla
cnoty; trzeba ją miłować dla niej samej. Ten kto mówi prawdę,
ponieważ jest do tego zniewolony i ponieważ jest mu to z korzyścią,
który nie waha się kłamać, kiedy to nikomu nie szkodzi, nie jest
dostatecznym miłośnikiem prawdy. Montaigne
Być
prawdomównym, powiadał Pindar, jest to początek wielkiej cnoty i
pierwszy artykuł, którego Platon żąda od sternika swojej
Rzeczypospolitej. Nasza dzisiejsza prawda to nie jest to, co jest,
ale to, co wmawia się drugiemu: tak jak monetą nazywamy nie tylko
tą rzetelną, ale też i fałszywą, o ile ma obieg. Montaigne
Stulecia
przemieniają większość naszych prawd w pomyłki. Le Bon
Generalnie
rzecz biorąc, legendy są prawdziwsze niż historiografia. Wyrażają
prawdziwe uczucia ludu, podczas gdy ta opowiada o wydarzeniach
zniekształconych przez mentalność narratora. Le Bon
Prawda
nie sprawia w świecie tyle dobrego, ile złego sprawiają jej
pozory. La Rochefoucauld
Bywają
fałsze które tak dobrze udają prawdę, że byłoby omyłką nie
dać się im oszukać. La Rochefoucauld
Czasami
mniej jesteśmy nieszczęśliwi, kiedy nas kochana osoba oszukuje,
niż kiedy nam otworzy oczy. La Rochefoucauld
Spory
nie trwałyby tak długo, gdyby brak słuszności był tylko po
jednej stronie. La Rochefoucauld
Fałszywa
skromność jest najprzyzwoitszym ze wszystkich kłamstw. La
Rochefoucauld
Pan Poissonier,
lekarz, wróciwszy z Rosji, udał się do Ferney, aby wymówić panu
de Voltaire wszystko, co powiedział fałszywego i przesadnego o tym
kraju. „Drogi panie – odparł naiwnie Voltaire – przysłali mi
w prezencie takie dobre futra, a ja jestem wielki zmarzluch”.
Chamfort