Izaak
z Niniwy: Jeżeli kochasz prawdę, bądź miłośnikiem milczenia.
Bóg
jest gościem ciszy. Gomez Davila
Nie
zrozumiesz co znaczy słowo „medytacja”, jeśli nie przywykłeś
do słuchania ciszy. Cioran
-Czym
jest medytacja i do czego służy?
NM:Jeżeli jesteś początkującym, pewne sformalizowane medytacje czy modlitwy mogę być dla ciebie dobre. Ale dla poszukiwacza prawdy jest tylko jedna medytacja – rygorystyczna odmowa utrzymywania myśli. Być wolnym od myśli samo w sobie jest medytacją.
-Jak się to robi?
NM: Rozpoczynasz pozwalając myślom płynąć jednocześnie je obserwując. Ta obserwacja powoduje uspokojenie umysłu, aż do punktu gdzie całkowicie się zatrzymuje. Gdy umysł stał się cichym, utrzymuj go w takim. Nie daj się znudzić spokojem, bądź w nim, wejdź w niego głębiej.
NM:Jeżeli jesteś początkującym, pewne sformalizowane medytacje czy modlitwy mogę być dla ciebie dobre. Ale dla poszukiwacza prawdy jest tylko jedna medytacja – rygorystyczna odmowa utrzymywania myśli. Być wolnym od myśli samo w sobie jest medytacją.
-Jak się to robi?
NM: Rozpoczynasz pozwalając myślom płynąć jednocześnie je obserwując. Ta obserwacja powoduje uspokojenie umysłu, aż do punktu gdzie całkowicie się zatrzymuje. Gdy umysł stał się cichym, utrzymuj go w takim. Nie daj się znudzić spokojem, bądź w nim, wejdź w niego głębiej.
Żadna
szczególna myśl nie może być naturalnym stanem umysłu, tylko
milczenie. Kiedy umysł jest w swym naturalnym stanie, spontanicznie
zwraca się do milczenia po każdym doświadczeniu, czy raczej każde
doświadczenie wydarza się na tle milczenia. Nisargadatta Maharaj
Przestań
poszukiwać szczęścia i rzeczywistości we śnie a się
przebudzisz. Nie musisz znać wszystkich „dlaczego” i „jak”.
Nie ma końca pytaniom. Porzuć wszelkie pragnienie, utrzymuj umysł
milczącym, a odkryjesz. Nisargadatta Maharaj
Uniwersytet
jest miejscem, gdzie młodzi ludzie powinni uczyć się milczeć.
Gomez Davila
Cisza
stała się w naszym hałaśliwym świecie kosztownym dobrem. Wielu
ludzi nie jest już w stanie znieść ciszy. Wokół nich ciągle
jest jakaś paplanina, w mieszkaniu cały czas włączone radio, w
samochodzie bębni głucho muzyka techno. Kiedy wyłączy się
te wszystkie odgłosy, pojawia się cisza — dopiero wtedy człowiek
może usłyszeć swój wewnętrzny głos. Najpierw są to odgłosy
tak samo donośne jak hałas na zewnątrz — wypływają z głębi
podświadomości jako lęki, życzenia, emocje i przymusy. Spoczywały
w głębi i z powodu zewnętrznego hałasu były niesłyszalne.
Dochodzą do głosu dopiero w ciszy, wywołując niepokój,
zwątpienie, niepewność. Trudno jest trwać w ciszy. Pausch
Kto
milknie, niech nie ogłasza z fanfarami, że zamilknie. Zamilknąć
trzeba w świecie bezszelestnie. Marai
Mnie
najbardziej boli rozdźwięk między zgiełkiem i radością świata
a moim smutnym i nudnym wyciszeniem. Pessoa
Dzień składa
się z należących doń momentów ciszy.
Reszta jest
czasem straconym. Gomez
Davila
Mam
ochotę przestać czuć, przestać myśleć, być ciszą, jak
wszystko wokoło. Bobkowski
Interpretacyjne
myśli roją się na nagiej zmysłowej percepcji jak chmara much na
otwartej ranie. Nanamoli Thera
Kiedy
jesteśmy młodzi, hałas ogólnej konwersacji wydaje się
najzabawniejszy. Gdy doroślejemy, odkrywamy możliwości
tete-a-tete. W dojrzałym
wieku ustanawia się nawyk monologu. Ale teraz w końcu jest szansa
by zbadać bogatą głębię milczenia, gdy monolog jest
zawieszony. Nanamoli Thera
W
świecie ducha milczenie może mieć przynajmniej następujące
sensy.
1) Dialog, jako
forma dynamiki ducha, jest naprzemiennością mówienia i milczenia.
W tych warunkach nieumiejętność milczenia oznacza unieruchomienie
ducha, głupi monolog kręcenia się w ciasnym kręgu własnego
ducha. Jest to więc słowotok, logorrea.
2) W innym sensie
milczenie jest zasadą samouctwa, etapem nieodzownym wszelkiej
pajdei, Bildung. To ów czas „przyjmowania towaru”,
duchowej regeneracji, ładowania akumulatorów itd. W każdej
biografii kulturalnej muszą być momenty, gdy nie produkujesz, lecz
tylko konsumujesz kulturę, gdy zatem powinieneś milczeć. Odmowa
milczenia oznacza tu powtarzanie w kółko tego samego, dreptanie w
miejscu, obumieranie na skutek nieodnawiania własnej substancji.
3) Milczenie może
być formą przyznania się do niemożliwości wyrażenia jakiegoś
istotnego sensu lub też wyznania, że nie mamy nic istotnego do
powiedzenia. Heidegger pisze: „Człowiek nim zacznie mówić,
powinien na powrót wsłuchać się w głos Bytu, nie obawiając się,
że słuchając tego imperatywnego wezwania sam niewiele bądź
rzadko będzie miał coś do powiedzenia. Tylko w ten sposób można
słowu przywrócić jego bezcenną wartość, człowiekowi zaś
udostępnić schronienie w wielkim pałacu prawdy bytu”. W tym
aspekcie odmowa milczenia oznacza pozostanie na powierzchni rzeczy,
ślizganie się po niej, wprowadzenie inflacji w przestrzeń słowa.
4) Milczenie może
być formą godności ducha, protestu. Zamykasz się w milczeniu, gdy
wokół ciebie gada się zbyt dużo i nikczemnie. Odmowa milczenia
oznacza tu więc współudział w niemoralnym spisku słowa.
5) Wreszcie,
nauczenie się milczenia, można rozumieć jako korektę w
postępowaniu, opartą na doświadczeniu negatywnych skutków
mówienia. Tym sposobem milczenie staje się wyrazem roztropności, a
więc mądrości uzyskanej kosztem wysiłku.
Gabriel Liiceanu
Działanie
rozprasza byt w ciągach przyczynowych; kontemplacja jednoczy go w
świętej obecności. Gomez Davila
Przystrajają
się nocą i gwiazdami, namaszczają ciszą i samotnością. Pessoa
Ludzi
w ich większości powinniśmy prosić nie o to by byli szczerzy, ale
oto by milczeli. Gomez Davila
Najgłębsze
przekonania ulegają skażeniu w ciszy. Gomez Davila
Współczesny
hałas głuszy duszę. Gomez Davila
Kto toleruje
hałas, jest już trupem. Ceronetti
Jako
człowiek pracujący głową nie znoszę zbytecznych zorganizowanych
hałasów, które tak znakomicie umilają życie przeciętnie
bezmyślnego stada. Witkacy
Z
hałasem jak z każdym nałogiem – wymaga on coraz większego
dozowania, aby spełnić swą rolę ogłupienia. Witkacy
Dźwięk
klasztornego dzwonka przenika te rejony duszy, do których nie
dociera donośny głos. Gomez Davila
Podług mitologi
sumeryjskiej potop był karą, którą bogowie wyznaczyli człowiekowi
za hałas, jaki czynił. Czegóż by się nie dało, żeby się
dowiedzieć, jak mu się odwdzięczą za obecną wrzawę! Cioran
Trzygodzinna
rozmowa. Straciłem trzy godziny milczenia. Cioran
Dlaczego wszelkie
milczenie jest czymś świętym? Gdyż słowo jest zwykle, z
wyjątkiem całkiem szczególnych momentów, profanacją. Jedyną
rzeczą, wynoszącą człowieka ponad zwierzę, jest słowo; także
ono często strąca go poniżej zwierzęcia. Cioran
Wiatr tak
wybornie zastępuje muzykę i poezję, że zdumiewa mnie, iż tam,
gdzie on dmucha, ludzie szukają jeszcze innych środków wyrazu.
Cioran
Czasem są
potrzebni suflerzy, którzy by podszepnęli, czego nie należy mówić.
Lec
Trzeba milczenie
słyszeć w jego kontekście. Lec
Czasem mowa jest
złotem, milczenie trzydziestoma srebrnikami. Lec
Człowiek
współczesny nie bierze pod uwagę pozytywności ciszy.
Nie bierze pod
uwagę, że jest wiele rzeczy, o których nie można mówić bez ich
automatycznego deformowania. Gomez Davila
Szukajmy rutyny,
ciemności, ciszy. Gomez Davila
Miejsce
pobytu niewiele stanowi o naszym spokoju. Jedynie duch nadaje
wszystkiemu wartość. Seneka
Celsus
opowiada o księdzu, który wprawiał duszę swą w taką ekstazę,
iż od niej ciało zostawało długi czas bez oddechu i czucia.
Montaigne
Obok
przymusu istnienia podlegamy przymusowi wiecznego obracania myśli w
głowie. „Gdybym tak mógł zatrzymać myślenie” (SM147) –
marzy bezsilnie Roquentin, dręcząc się swoim psychotycznym
rozdwojeniem. Chwin
Na
życie składa się nie tylko to, co czynimy i o czym mówimy, lecz
także to, co przemilczamy. Marai
Doskonała
czystość i spokój chwili, w której wydaje się, że łączy nas z
Bogiem niepojęty współudział. Gomez
Davila
Wypisy
z książki Zaślubiny z samotnością Mariana Zawady:
Milczenie,
samotność i ukrycie to przestrzenie, które z natury wymagają
odwagi, nie tylko dlatego, że odbiegają od wszelkiej konwencji
stylów bycia, ale wdzierają się w samo centrum tajemnicy
człowieka. Bez milczenia, samotności i ukrycia nie można być
człowiekiem. Z nimi trzeba się zmierzyć, jak z prawdą i
kłamstwem. Człowiek zamknięty szczelnie w horyzoncie doczesności
nie rozumie tych wartości, nie rozumie wartości w ogóle, bo jak
zapewnia nas św Jan od Krzyża – smakuje w rzeczach według
zawartego w nich kłamstwa. Człowiek zasklepiony w doczesności
ma jedynie dostęp do kłamstwa – karmi się trucizną, nie znając
jasności myślenia i swobody ducha.
Milczenie,
samotność i ukrycie pozwalają się zadomowić w miejscach
świętych, niedostępnych, oddalonych. Tam objawiają swą moc i
sens.
Być
może nie doceniamy jeszcze jednego ludzkiego uwikłania,
jakim jest niewola słowa i przymus życia pośród hałasu
słów.
Milczenie już w kręgu filozofii greckiej
uchodziło za synonim mądrości (Platon, Pitagoras).
Sam
Pitagoras milczał przez pięć lat, by za pomocą milczenia nauczyć
się mówić.
Wykluczyć
milczenie z życia, znaczy dać się okraść z sensu, zawędrować w
grząskie piaski bezsensu.
Milczenie
jest poszukiwaniem prawdy. Zamilknąć musi wszystko, co nie jest
ostateczną prawdą o człowieku. Dlatego jest demaskujące.
Język
jest „zbyt odległy”, by sięgać natury prawdy.
W
milczeniu kurczy się dokuczliwa doczesność, rozpływa się czas i
przestrzeń.
Milczenie demaskuje manipulacje, efekciarską błyskotliwość, pozór piękna słów.
Współczesny świat przeżywa neurotyczny lęk przed milczeniem. Jest ono czymś co może zdemaskować pustkę czy odsłonić nudę. Posiada zazwyczaj negatywną kwalifikację, jako zaburzenie w komunikacji międzyludzkiej, defekt w dialogu. Człowiek dni obecnych nie potrafi sam wytrzymać milczenia.
Błogosławieni są cisi najpierw dla tego, że wybierają milczenie jako sposób życia.
Św
Grzegorz Wielki, świadomy szaleństwa myśli, które rodzą się w
sercu, zaleca milczenie. Tak, jak nadmiar jedzenia jest szkodliwy dla
ciała, tak nadmiar słów jest szkodliwy dla ducha.
Milczenie
gwarantowało pokój monastyczny: Jeśli jesteś małomówny
znajdziesz pokój, gdziekolwiek byś mieszkał.
Dzięki Kasjanowi wchodzi w przepisy monastyczne nakaz milczenia, jako zasadnicze wymaganie wobec eremitów poświęcających się wyłącznie modlitwie.
Apoftegmata (sentencje) Ojców pustyni, które zostały spisane przez ich uczniów, nie były dziełem słów, lecz długiego milczenia.
Ojcowie
rozumieli, że milczenia nie trzeba czynić, ono już jest.
Można odnaleźć trzy warstwy milczenia w teologii Ojców pustyni: milczenie ust, serca i ducha.
Dążenie do zamilknięcia istnienia jest drogą do Boga.
Królestwo
milczenia sięga daleko poza myśl i wyobraźnię, marzenia czy
chłodne kalkulacje umysłu. Milczący nie zadaje pytań i nie
zastanawia się nad swoim stanem, nad swoim, „rozwojem”, nad
„sensem” swego życia, nad wątpliwościami, które mogą się
pojawić, bo każde poszukiwania tego typu mogłyby przerwać i
zaburzyć głębię milczenia.
Izaak z
Niniwy tłumaczy: Umiłuj milczenie
bardziej niż wszystkie inne rzeczy: przyniesie ci to owoc, którego
język nie jest w stanie opisać. Na początku musimy zmuszać się
by zachować milczenie. Lecz później rodzi się coś, co pociąga
nas ku milczeniu. Niech Bóg da ci doświadczenie tego czegoś, które
rodzi się z milczenia. Jeśli będziesz je praktykował,
niewypowiedziane światło zaświta w tobie.
Nadmiar słów zawsze rozszczepia, rozprasza ducha.
Milczenie jest odkrywaniem boskiego ładu. W milczeniu kruszy się dokuczliwa doczesność, rozpływa się czas i przestrzeń.
Współczesny
świat przeżywa neurotyczny lęk przed milczeniem. Jest ono czymś
co może zdemaskować duchową pustkę czy odsłonić nudę.
O
świętym Pachomiuszu mówiono, że nawet wtedy gdy milczy, mówi
swoim życiem.
Wschodnia
tradycja milczeniu przypisuje przede wszystkim zadanie pogłębienia
skupienia.
Poszukiwanie
milczenia coraz głębszego prowadzi kartuza w duchowy wymiar.
Dążenie
do zamilknięcia istnienia jest droga ku Bogu.
Milczenie
staje się utratą, utratą nawet swego imienia, istnienie znika
bezpowrotnie za zasłoną milczenia.
Milczący
żyje upływającym dziś, niejako żyjąc bez jutra, osiągając w
ten sposób niepodzielność istnienia.
Milczenie
kartuskie stanowi swoisty stan modlitewny, gdzie nic nie potrafi
rozproszyć człowieka, a trwanie w tej nieustannej modlitwie
milczenia stanowi swoiste, nieprzekazywalne, sekretne doświadczenie
Boga.
Klasztory
mają być jak oazy milczenia, a osoby zakonne ludźmi milczenia.
Milczenie
pojawia się najpierw jako brak hałasu, ale powinno być znakiem
milczenia wewnętrznego.
Człowiek
duchowy powinien mieć czas ciszy i samotności, jako zwykłe
warunki, by słyszeć Boga, który przemawia w sercu.
Milczenie
wewnętrzne, które ma za zadanie przygotowanie do rozmowy z
wewnętrznej z Bogiem, wymaga nie tylko milczenia języka, ale
milczenia pamięci, wyobraźni i ducha.
Siostra
Faustyna: Według mojego pojęcia i doświadczenia, to reguła o
milczeniu powinna być na pierwszym miejscu. Bóg nie udziela się
duszy gadatliwej, która jak truteń brzęczy, ale za to nie wyrabia
miodu.
Święty Ammon:
Spójrzcie umiłowani moi … jak szlachetne jest milczenie, jak
całkowicie uzdrawia i jak w pełni jest miłe Bogu. Dlatego też
napisałem do was, byście okazali się mocni w pracy, którą
podjęliście, a przez to byście mogli poznać, iż właśnie dzięki
milczeniu uświęcali się święci, właśnie z powodu milczenia moc Boża w nich zamieszkała i z powodu milczenia objawione im zostały
tajemnice Boże.
Milczenie
jest wysiłkiem, by uspokoić niepokój, bałagan zewnętrzny i
wewnętrzny, powstrzymać zamieszanie. Na dni milczenia rozbrzmiewają
słowa psalmu:
Panie,
moje serce się nie pyszni
I oczy
moje nie patrzą wzniośle.
Nie
gonię za tym co wielkie
Przeciwnie:
wprowadzam ład
I
spokój do mojej duszy (Ps 131)
Milczenie
zmierza do harmonii. Wschodni mnisi mówili o euthymii, spokoju
duchowym, szczęściu, które odnajdywali w życiu odosobnionym.
Milczenie
posiada wewnętrzną moc przemiany. Jest jednym z najskuteczniejszych
ze wszystkich środków dla człowieka, by sięgnąć duchowego
świata.
Nietrudno
również zauważyć, że każdy egzystencjalny hałas, zamieszanie,
wyciąga człowieka na zewnątrz, angażuje w drugorzędne sprawy.
W
milczeniu świątyni można odkryć głębię własnego milczenia,
która jest Bogiem, jak chciał św. Augustyn.
Św.
Jan: W samym tylko Bogu szukaj pokarmu dla duszy. Porzuć starania o
rzeczy zewnętrzne, a nabywaj pokoju i skupienia serca.
Izaak z Niniwy: Wielu gorliwie poszukuje, lecz tylko ci znajdują, którzy
pozostają w nieustannym milczeniu. (…) każdy człowiek, który ma
upodobanie w mnóstwie słów, chociażby głosił chwalebne rzeczy,
jest pusty wewnątrz. Jeżeli kochasz prawdę, bądź miłośnikiem
milczenia. Milczenie jak światło słońca oświeci cię w Bogu i
uwolni od widma ignorancji. Milczenie zjednoczy cię z samym Bogiem.
Zamilknięcia
doznaje czasowość ludzka, przeróżne ludzkie możliwości,
wyobrażenia, dążenia, wszystko, co jest mieszaniną światła i
cienia. Los człowieka osnuty milczeniem podobny jest do schronienia
arki cicho sunącej pośród fal potopu.