Wielkie
zmiany osobowości zdarzają się prawie wyłącznie w sferze
charakteru. W sferze inteligencji zmiany są bardzo niewielkie.
Imbecyl zawsze pozostanie imbecylem. Le Bon
Oświata
nie leczy głupoty lecz ją uzbraja. Gomez Davila
Zbyt
wiele wiedzy narzuconej niższym umysłom zamąca wszystkie ich sądy.
Na wpół oświecone tracą swoje intuicyjne, prymitywne cechy i
stają się intelektualnymi Metysami. Le Bon
Państwo narzuca
obowiązkową i bezpłatną szkołę ut hominem stupidum magis
etiam infatuet mercede publica (by publiczne pieniądze jeszcze
bardziej otumaniły głupiego człowieka). Gomez Davila
Wszystkie
monopole są obrzydliwe, lecz najgorszy jest monopol na nauczanie.
Bastiat
Reedukacja
człowieka będzie polegać na ponownym nauczeniu go właściwego
ocenienia przedmiotów, tj potrzebowania niewielu. Gomez Davila
Człowiek jest
zwierzęciem edukowalnym, pod warunkiem, że nie wpadnie w ręce
postępowych pedagogów. Gomez Davila
Wychowanie nie
jest dawaniem gotowych recept: jest przekazywaniem niechęci i pasji.
Gomez Davila
Kiedy domyślamy
się zakresu tego, co wrodzone, zdajemy sobie sprawę, że pedagogika
jest techniką dotyczącą spraw niższego rzędu.
Uczymy się tylko
my, którzy narodziliśmy się by wiedzieć. Gomez Davila
Języki klasyczne
mają wartość edukacyjną, ponieważ nie dotyczy ich wulgarność,
poprzez którą współczesne życie psuje języki żywe. Gomez
Davila
Tylko
jedna rzecz olśniewa mnie bardziej niż głupota z jaką większość
ludzi przeżywa swe życie: to inteligencja, która zawiera się w
tej głupocie. Pessoa
Wierzcie
mi: gdyby inteligentni ludzie nie podnosili kwestii różnych
ludzkich niedoli, ludzkość nigdy nie zwróciłaby na nie uwagi.
Pessoa
Problem edukacji
wychowawców jest problemem o którym demokrata zapomina w swym
entuzjazmie do edukowania wychowanków. Gomez Davila
„Przeciwko
głupocie mojej epoki odczuwam strumienie nienawiści, które mnie
duszą. Gówno podchodzi mi do ust. Jak przy zduszonych rupturach”
- pisze w innym liście święty Flaubert. I tragiczne w tym jest to,
że nie proletariat i plebs jest głupi, ale że tak zwane warstwy
oświecone stawiają się coraz głupsze. „Należy oświecić
warstwy oświecone – pisze jeszcze w innym liście Flaubert. -
Zacznijcie od głowy. Ta jest najbardziej chora, reszta przyjdzie
sama”. Bobkowski
Doświadczeni w
kwestiach szeroko pojętej edukacji minionych dwustu lat, wiemy już
wystarczająco dobrze, co czyta lud, by zacząć się obawiać, że
ci którzy dziś trudzą się tym, by nauczyć lud czytać i pisać,
chcą go przede wszystkim zepsuć. Gomez Davila
Bez podstawowej
oświaty całkowite ogłupienie ludu nie jest możliwe. Gomez Davila
W uczniu powinno
się rozwijać nie „kreatywność”, lecz inteligentną pasywność.
Gomez Davila
Wyedukowanie
człowieka polega na nauczeniu go podejrzliwości wobec myśli które
przychodzą mu do głowy. Gomez Davila
Ostatecznie i ja
dostanę coś „od wiersza” ale postanowiłem sobie nie napisać
ani jednego słowa, którego bym naprawdę nie myślał. Witkacy
Nie chcę
bynajmniej wmawiać komukolwiek rzeczy, której sam nie doświadczyłem
i w którą nie wierzę. Witkacy
Oducza się umysł
powoli, czego się uczył długo. Seneka
Piękne to i
silne są natury, które umieją ocalić się bez szwanku z uścisku
wadliwego wychowania. Montaigne
Nie dla życia
lecz dla szkoły się uczymy. Nie wystarczy jeno przyczepiać
wiadomości do duszy, trzeba je w nią wcielać, nie trzeba jej nimi
pokrapiać, jeno napawać; a jeśli nie są zdolne jej odmienić i
wznieść ponad stan pospolity, z pewnością o wiele lepiej
wszystkiego poniechać. Jest to niebezpieczny miecz, który ciąży
swemu panu i zgoła go kaleczy, jeśli znajdzie się w dłoni słabej
i nieświadomej jego użycia; byłoby w takim razie lepiej, żebyśmy
się niczego nie uczyli. Montaigne
Owo też nie jest
tak wielki dziw, jak to okrzykują, iż przodkowie nasi niewiele
cenili sobie te wszystkie nauki i że dziś jeszcze spotyka się je
jeno trafunkiem u najznamienitszych rajców przy naszych królach.
Ba, gdyby nie podtrzymywało owych mądrości w znaczeniu to, iż
ludziska spodziewają się najrychlej dojść do bogactwa za pomocą
jurysprudencji, medycyny, bakalarstwa, ba i teologii, z pewnością
ujrzelibyście tych uczniów chodzących tak samo w obszarpanych
pludrach, jak niegdyś. Co za szkoda, że nie uczą nas ani dobrze
myśleć, ani dobrze czynić! Odkąd pokazali się uczeni, poczciwi
zaczęli znikać. Montaigne
Niech młodzieniec
za pośrednictwem historii zagłębi się w owe wielkie dusze
najświetniejszych wieków. Powie ktoś, iż jest to błahe studium;
ale wedle innego znowuż sposobu widzenia jest to nieoszacowana i
płodna nauka, jedyna, jak zaświadcza Platon, którą Lacedończycy
mieli w poważaniu. Montaigne
Trzeba powiedzieć
chłopcu co to jest wiedza i niewiedza, co winno być celem nauki; co
jest męstwo, umiarkowanie i sprawiedliwość; jakie rozróżnienie
można uczynić między chciwością sławy a pieniędzy, niewolą a
posłuszeństwem, swobodą a swawolą; po jakich oznakach poznaje się
prawdziwe i trwałe zadowolenie; do jakiego stopnia godzi się lękać
śmierci, bólu i hańby, jakie sprężyny poruszają nami i wywołują
tyle rozmaitych w nas wstrząśnień. Montaigne
Skoro filozofia
jest nauką mądrości, która uczy żyć, i skoro wiek dziecięcy
czerpie z niej pożytek nie gorzej od innych, czemuż mu jej nie
udzielać?
Póki
glina wilgotna, podatna i miętka
Na toku ją garncarskim urabiaj co żywo!
Na toku ją garncarskim urabiaj co żywo!
Uczą nas jak
żyć, skoro życie minęło. Stu szkolarzy nabawiło się francy,
nim doszli w Arystotelesie do rozdziału „o umiarkowaniu”.
Montaigne
Dzieci należą
do rzędu tych rzeczy, których nie ma co nadto pragnąć, zwłaszcza
w tych czasach, kiedy tak trudno byłoby wychować je ku zacności.
Montaigne
Wybór
systemu edukacji jest ważniejszy dla narodu niż wybór rządu. Le
Bon
Niektórzy
teoretycy wierzyli długi czas, że edukacja przyniesie powszechne
zrównanie. Wiele lat doświadczeń pokazało, jak głębokie jest to
złudzenie. Le Bon
Wychowanie
powinno mieć na uwadze dwie zasady: moralność i roztropność;
moralność, żeby wzmocnić cnotę; roztropność, żeby chronić
się przed występkiem innych ludzi. Przeciągając wagę na stronę
moralności, przysporzycie tylko ofiar oszustwa lub męczenników;
przeciągając na drugą stronę, zrobicie wyrachowanych egoistów.
Zasadą każdego społeczeństwa jest oddawać sprawiedliwość sobie
i innym. Jeżeli należy kochać bliźniego swego jak siebie samego,
to, jest przynajmniej równie sprawiedliwe kochać siebie samego jak
bliźniego swego. Chamfort
Herbert
Spencer i wielu innych wybitnych myślicieli wykazali bez trudu, że
oświata ani nie umoralnia ludzi, ani ich nie uszczęśliwia, ani
wcale nie zmienia ich odziedziczonych po przodkach instynktów i
namiętności – a nawet gdy jest źle pokierowana, może stać się
szkodliwa i często zgubna. Le Bon:
Adolf Gillot
zaobserwował wraz ze swymi kolegami, że przestępczość szerzy się
przede wszystkim wśród młodzieży, której bezpłatna i
obowiązkowa szkoła zastąpiła praktykę w handlu i rzemiośle.
Nie wolno jednak
twierdzić, że oświata dobrze zorganizowana i dostosowana do
potrzeb społeczeństwa nie przynosi pożytku. Dobra oświata jest
największą potęgą na jaką może zdobyć się naród; zła
oświata to dobrowolna trucizna wsączana w łono własnego narodu.
Od szkoły
powszechnej do ukończenia uniwersytetu dziecko uczy się tylko na
pamięć treści podręczników, ani chwili zaś nie poświęca na
kształcenie swego umysłu i zdolności samodzielnego myślenia.
Widzimy więc, że
szkoła nie wychowuje ludzi samodzielnych, ale kastę urzędniczą, w
której można się piąć do góry bez zdolności i inicjatywy. Le
Bon
Po sposobie nauczania panującym w danym kraju możemy oceniać jego przyszłość, a wychowanie, jakim karmimy obecne pokolenie, musi budzić w nas grozę. Od sposobu krzewienia oświaty i wychowania zależy w dużym stopniu uszlachetnienie lub zwyrodnienie charakteru wychowanków, a tym samym i duszy tłumu. Dlatego musieliśmy się nieco bliżej przyjrzeć obecnemu sposobowi kształcenia, który obojętne i spokojne masy zamienia w armię niezadowolonych buntowników, słuchających pustych słów marzycieli i mówców. Szkoła, wychowując ludzi niezadowolonych i anarchistów, przygotowuje ludom romańskim szybki upadek. Le Bon
Nawet
głupim można być w sposób bardziej lub mniej inteligentny.
Kertesz
Z
drugiej strony dla głupoty nie ma usprawiedliwienia, bo pod względem
moralnym jest to wybór łatwej drogi; to najłatwiejsza forma
samoobrony przed istnieniem. Kertesz
Zawsze
z trudem wierzyłem, że człowiek pochodzi od małpy: wskazałbym
więcej dowodów na to, że jest odwrotnie. Kertesz
Istnieją
mądrzy ludzie, którzy nie są zdolni. Istnieją też ludzie zdolni,
którzy nie są mądrzy. I oprócz nich istnieją całe tłumy ludzi
niezdolnych i niemądrych, ale sprytnych i wygadanych. I często oni
zwyciężają. Marai
Bywają
ludzie tak głupi, że gdyby jakaś myśl pojawiła się na
powierzchni ich umysłu, popełniłaby samobójstwo, przerażona swą
samotnością. Cioran:
By
niewzruszenie wierzyć w człowieka, trzeba być niezdolnym do
introspekcji i nie wiedzieć nic o historii.
Wielki
matematyk – będący tylko matematykiem – stoi o wiele niżej od
wieśniaka, prymitywnie dręczącego się problemami ostatecznymi.
Ogólnie biorąc, nauka zbydlęca ludzi, redukując ich świadomość
metafizyczną.
Mogę
zrozumieć i usprawiedliwić anomalie – w miłości, we wszystkim;
to jednak, że trafiają się impotenci wśród durniów, przechodzi
moje pojęcie.
Natura
zawsze była nędzarką. Możemy jej pomóc tylko nie
wiedząc.
Niewiedza
pozwala załatać jej biedę iluzjami, ukryć pod nimi dziury
pojawiające się tu czy tam. Istnienie jest owocem nieskończonych
dobrych chęci ignorancji.
Gdybyśmy
dali się ozłocić słońcu głupoty! Jakże ciepłą rzeczywistość
opromieniałoby w fikcyjnym świecie! Gdyż głupota — miła i
słodka swobodnie tryska z fontann Stwórcy. Świat jest latoroślą
ignorancji.
Kiedy
widzę jak ktoś walczy za jakąś sprawę, obojętnie o co, staram
się dowiedzieć, co się dzieje w jego umyśle i skąd może się
brać ów tak oczywisty brak dojrzałości. Odmowa poddania się może
być oznaką „życia”. Lecz w żadnym razie przenikliwości czy
po prostu zastanowienia. Człowiek rozsądny nie zniża się do
protestów. Ledwie pozwala sobie na oburzenie. Branie spraw ludzkich
serio świadczy o jakimś ukrytym defekcie.
Ten
kto bywając wśród ludzi, czyni sobie jakiekolwiek złudzenia na
ich temat, powinien zostać skazany na powtórne narodziny, aby
nauczyć się obserwować, widzieć, aby być trochę na bieżąco.
X
to człowiek, którego wady badałem przez całe lata z zamiarem
doskonalenia się... Przywiązywał wagę do wszystkiego.
Zrozumiałem, że to jedyna rzecz, której nie należy robić. Jego
przykład, zawsze obecny w moim umyśle, od jakże wielu uniesień
mnie uwolnił!
Wszystkie
miernoty poszukują różnorodności świata zewnętrznego, bo bycie
powierzchownym sprowadza się do samorealizacji za pośrednictwem
przedmiotów. Człowiek powierzchowny ma tylko jedno zmartwienie,
ocalić siebie dzięki przedmiotowi. Dlatego poszukuje on w świecie
zewnętrznym wszystkiego co może on mu zaoferować, by móc wypełnić
siebie wartościami i rzeczami zewnętrznymi.
Zaiste,
wiara w postęp to najgłupsza, najtrudniejsza ze wszystkich wiar.
Być
zrozumianym to jeszcze większe upokorzenie od bycia niezrozumianym.
Wolałbym zbiorową mogiłę od państwowego pogrzebu. Cioran
Ludzie,
zauważyłem, lubią takie myśli, które nie zmuszają do myślenia.
Lec:
Ja?
Kocham człowieka!!! Chodzi tylko o jego definicję.
Uważam
antropologię za pseudonaukę. Jej definicja człowieka przeludnia
nam świat.
Depczę
wasze najświętsze uczucia? Nie miejcie tak przyziemnych.
Cóż
za straszny klimat tworzy synchronizacja wyżu demograficznego z
niżem umysłowym.
Ograniczony
mózg zmieści nieograniczoną masę bzdur.
To
dziwne, jak trudno jest wywołać echo w najbardziej pustych głowach.
Arcydzieło
pojmie nawet głupiec. Ale jakże inaczej.
Nie
każdy pasterz pędzi swe owieczki, by się pasły na wyżynach
ducha.
Głupota
nigdy nie przekracza granic, gdzie stąpnie, tam jej terytorium.
Ich
dodatnia opinia wywarła ujemne wrażenie.
Ludzkość przyjmuje owacjami wyłącznie zgubne propozycje. Gomez Davila:
W dzisiejszych czasach tylko głupia idea wywołuje prawdziwy entuzjazm.
Bez trosk materialnych głupiec umiera z nudów.
Człowiek mówi o względności prawdy, gdyż prawdą nazywa swoje niezliczone błędy.
Wykształcenie wydaje nam się czymś ważnym dopóty, dopóki nie spotkamy wykształconego głupca.
Nie istnieje na świecie nic, czego nie potrafiłby strywializować entuzjazm głupców.
Obecność głupca zasmuca.
O tym, o kim się
mówi, że „należy do swoich czasów”, mówi się tylko tyle, że
w danej chwili zgadza się z największą ilością głupców.
Głupiec nie ufa
prawdzie za którą nie stoi opinia publiczna.
Aby żyjąc
pośród głupich opinii, nie być przygnębionym, należy
nieustannie pamiętać, że rzeczy ewidentnie są tym czym są,
cokolwiek sądziłby świat.
Niemożliwe jest przekonanie głupca, że istnieją przyjemności wyższe niż te, które dzielimy z innymi zwierzętami.
Trudno nam rozmawiać nie z tym, kto nie myśli tak, jak my myślimy, ale z tym, kto sądzi, że myśli.
Poprzez
szarości łatwo doprowadzić głupca od bieli do czerni.
W
pewnych dziedzinach nauka jest trybunałem do którego odwołuje się
tylko głupiec.
Ludzie
z trudem pojmują, że nie pojmują.
Sfinks
pożera nie tego, kto nie rozwiązuje jego zagadek, lecz tego, kto
udziela mu głupich odpowiedzi.
„Sądy
przestarzałe” i „sądy błędne” - dla głupca to synonimy.
Koszty
postępu podaje się w liczbach głupców. Gomez Davila
Tylko
dla zupełnie bezmyślnych i tępych stworzeń Istnienie przedstawia
się stale jako pospolite i bezproblematyczne, jak w najbardziej
zwykłych momentach, gdy jesteśmy pod bezwzględnym panowaniem
poglądu zwyczajnego, poglądu codziennego, a nawet świątecznego
dnia. Witkacy
Z głupim
człowiekiem nie warto gadać. Witkacy
Nikt nie popełnia
błędów sam dla siebie, lecz rozsiewa głupotę pomiędzy
najbliższych i ją z kolei zbiera. Seneka
Pospolite
mniemania, które zażywają powagi dookoła, wszczepione w duszę
nasieniem ojców, wydają się nam powszednie i wrodzone: z czego
wynika, że co znajduje się poza granicami zwyczaju, zdaje się nam
poza granicami rozumu; Bóg wie jak często nie do rzeczy! Montaigne
Ale z czego może
pochodzić, iż dusza bogata w umiejętności tylu rzeczy nie staje
się przez to żywsza, że gruby i pospolity umysł może pomieścić
beż żadnej dla siebie korzyści zdania i sądy najwyborniejszych
duchów, jakie istniały na świecie, tego jeszcze i dziś nie
pojmuję. Montaigne
Głupota jest to
przykra właściwość: nie móc jej ścierpieć, złościć się na
nią i gryźć się nią, jak mnie się zdarza, to znowuż inny
rodzaj choroby, w niczym, co do uprzykrzenia nie ustępujący
głupocie … Montaigne
Codziennie
słyszę, jak głupcy powiadają zdania niegłupie, mówią dobre
rzeczy, ale zmacajmy jak daleko są ich świadomi; ujrzyjmy, skąd je
wzięli! Montaigne
Głupota
i skaza, na zdrowym rozumie nie jest rzeczą uleczalną za pomocą
napomnienia (…). Winni jesteśmy naszym bliskim to staranie i tą
pilną i baczną poprawę i naukę; ale prawić kazania lada
przechodniowi i prostować nieuctwo i głupotę każdego, kogo się
spotka, to mi się wydaje bardzo lichy obyczaj. Montaigne
Przypisywać
innym ludziom uczucia, które kierują nami samymi, to tyle, co nigdy
tych ludzi nie zrozumieć. Le Bon
Człowiek
przeciętny ma w swojej duszy zestaw gotowych myśli, brak mu jednak
umiejętności myślenia. Ortega y Gasset
Umysły
mierne potępiają wszystko co przechodzi ich miarę. La
Rochefoucauld
W
głupcu nie ma dość materiału na dobroć. La Rochefoucauld
Imbecyla
charakteryzuje nie tyle głupota jego idei, co głupota jego
argumentów. Gomez Davila