Czas
wszystko goi? Swoim mijaniem tworzy jedną, powiększającą się
ranę, że wszystkie dawne w niej znikają. Lec
Cokolwiek
jest będzie było. Nanamoli
Thera
Wszystko
marność prócz myśli o Marności! Cioran
O,
gdybym miał jaskółek skrzydła lub gołębi, Na kraj bym świata
uciekł od ludzi z daleka. Tam bym zawsze ukryty mieszkał w pustyń
głębi, Z dzikim zwierzem wierniejszym, czulszym od człowieka: Tam
bym cicho dni spędzał bez trosk i tęsknoty, W rozważaniu ustawnie
zajęty mym Bogiem, Wychyliłbym aż do dna pociech kielich złoty, I
wzbiłbym się do niebios w uniesieniu błogiem.
Tam
z głębi mojej duszy miłością przejętej Podniósłbym ten braci
głos przestrogi świętej: Ludzie skazani na śmierć, chwilka wasze
życie! Zlepki na pastwę grobu, wzdychacie za snami Nie w nocy, lecz
w dzień biały na jawie marzycie. Was i serce, i rozum ustawicznie
mami, Czy zawsze wśród widziadeł, wśród przedmiotów cieni Macie
się błąkać zwodząc siebie na przemiany? św.
Bazyli
Arystoteles
powiada, iż istnieją nad rzeką Hypanis małe zwierzątka, które
żyją tylko dzień; to które umiera o ósmej rano, umiera w kwiecie
młodości, to które o piątej wieczorem, w wieku zgrzybiałym.
Kogóż z nas nie rozśmieszyłoby, gdybyż wiedział, iż
przywiązuje się szczęście i nieszczęście do tego momentu
trwania? Nieco mniej, nieco więcej naszego życia, jeśli je
porównamy do wieczności, albo choć do trwania gór, rzek, gwiazd,
drzew a nawet niektórych zwierząt, nie mniej zda się ponoć
śmieszne! Montaigne
A więc, dzieci,
trwajmy w ascezie i nie popadajmy w zniechęcenie. Pomaga nam bowiem
w tym Pan. Jak napisano: Z każdym, kto wybiera dobro, współpracuje
Pan*. Żeby się nie zaniedbywać, dobrze jest rozważać słowa
apostoła: Każdego dnia umieram**. Bo i my, gdybyśmy żyli, każdego
dnia jakby umierając, nie grzeszylibyśmy. Powiedziano to dlatego,
abyśmy, budząc się każdego dnia, sądzili, że nie dożyjemy
wieczora, a znów idąc spać sądzili, że już się nie zbudzimy.
Niepewne jest bowiem z natury nasze życie, a każdy dzień
odmierzony przez Opatrzność. Mając takie usposobienie i w ten
sposób każdego dnia żyjąc, nie zbłądzimy ani nie będziemy
niczego pragnąć, ani gniewać się na nikogo, ani gromadzić na tej
ziemi***, ale uważając, że każdego dnia jakby umieramy, nie
będziemy nic posiadali, ze wszystkimi żyjąc w zgodzie. Pożądanie
kobiety czy inne nieczyste uciechy nie pokonają nas nigdy, ale
odwrócimy się od nich jak od rzeczy przemijających, walcząc i
przewidując dzień sądu. Zawsze bowiem większy strach, mianowicie
lęk przed torturami, niweczy słodycz przyjemności i wyprostowuje
duszę chylącą się ku dołowi. Św Atanazy
*Rz 8,28.
**1 Kor 15,31.
***Por.
Mt 6,19.
Ten
wiek jest wiekiem wiosennych porządków ... wiosna za wiosną i
meble niszczeją i niszczeją i muszą być wymieniane i mury stają
się brudne i muszą być ponownie malowane, i dachówki spadają i
muszą być kładzione ponownie i właściciele się starzeją i
muszą być zastępowani przez spadkobierców i domy się rozpadają
i muszą być odbudowywane i kraje upadają i muszą być
reformowane, i światowy system ekonomiczny staje się przedawniony i
musi być przemodelowany i światowe źródła zapasów się
wyczerpują i nowe muszą być znalezione i słońce chłodnieje i
system słoneczny się rozpada ... To jest „progres” który
trzyma cię tam gdzie jesteś, i wszystko to jest utrzymywane przez
nadzieję i strach, machając swymi marchewkami i trzaskając swymi
biczami. Nanamoli Thera
Wszelkie
doświadczenie jest temporalne. Co ma początek, musi mieć i koniec.
Nisargadatta Maharaj
Posiąść
znaczy stracić. Pessoa
Tylko
unikając początku rzeczy uciekamy przed ich zakończeniem. Connolly
Raz
zrozumiawszy, że fałszywe potrzebuje czasu i że to co potrzebuje
czasu jest fałszywe, zbliżyłeś się do rzeczywistości, która
jest bezczasowa, zawsze TERAZ. Nisargadatta Maharaj
Strach
przed czasem przychodzi długo zanim zaczynamy czytać filozofów,
zjawia się gdy patrzymy uważnie w zmęczoną twarz starca. Cioran
Zło,
oddzielając się od źródłowego niezróżnicowania, przyjęło
pseudonim: Czas. Cioran
„Odtąd
czasu już nie będzie” - ów zaimprowizowany metafizyk, jakim jest
Anioł z Apokalipsy, obwieszcza w tych słowach koniec diabła,
koniec historii. Mistycy mają zatem rację, poszukując Boga w sobie
lub gdzie indziej, z wyjątkiem tego świata, który zrównują z
ziemią, nie zniżając się jednocześnie do buntu. Cioran
Kiedy
jesteśmy świadkami jakiś narodzin, możemy zarówno czuć, że coś
się rodzi, jak i myśleć o nieuchronnej śmierci. Pessoa
Kto
by nauczył ludzi umierać, nauczyłby ich żyć. Montaigne
Ktoś
kto odczuwa swoje życie jako stałe oczekiwanie na śmierć, może
swoje całościowe doznanie egzystencji ujmować w metaforyczny
obraz „łodzi, która nieuchronnie płynie w stronę wodospadu i
niebawem runie w dół”. Chwin
Powtarzalność
pewnych rzeczy w życiu daje złudzenie stałości. Bobkowski
Kto
żyć będzie długie lata, doświadczy upadku swojej sprawy. Gomez
Davila
Uczucie
religijne nie szuka pocieszenia w przestrzeni, co więcej – może
być intensywne tylko wtedy, gdy widzi w niej przyczyny upadku.
Cioran
Żaden
święty nie wyczytał wieczności z przestrzeni. Czego miałby
szukać w rozległościach zewnętrznych? Czy to nie wewnętrzna
pustynia jest pierwszym krokiem ku świętości? Cioran
Podczas
gdy materialiści wiwatują na cześć postępu, naukowcy mówią, że
słońce wychłodzi się za jakiś czas i ziemia stanie się
niezamieszkana z uwagi na zimno i ciemność. Nanamoli Thera
Zdaniem
Eckharta, nic nie jest Bogu tak niemiłe jak czas. I nie tylko czas,
lecz również przylgnięcie do niego lub tylko „dotykanie” go.
Cioran
Negacją
historii jest ostatecznie filozofia indyjska, uznająca działanie za
coś nic nie znaczącego. Liczy się tylko zawieszenie czasu. Cioran
Istnieją
odchodzące zachody słońca, które bolą mnie bardziej niż śmierć
dzieci. Pessoa
Większość
cywilizacji pozostawia po sobie jedynie warstwę gruzów między
dwoma warstwami popiołów. Gomez Davila
Przyszłość
sprawia ludziom cierpienie, miotają się w życiu, uciekają w czas,
wciąż szukają.
Dlaczego,
w doskonałości absolutnej chwili, ten szmer ulotności przypomina
mi o okrucieństwie czasu?
Myśleć
o tym, kim będziesz? Twoje żale nie mają przyszłości. I żadna
przyszłość nie jest ci pisana. Nie ma już dla ciebie miejsca w
czasie, czas rodzi strach. Cioran
Moja
misja to zabić czas, jego z kolei – zabić mnie. Całkiem dobrze
można się poczuć między mordercami. Cioran
Podczas
godzin czuwania każda chwila jest tak pełna i tak wolna, że staje
się rywalką Czasu. Cioran
Niezdolny
aby żyć w chwili, lecz jedynie w przeszłości albo w przyszłości,
w niepokoju i żalu! Tymczasem teologowie są formalistami i to
właśnie jest warunkiem a nawet definicją grzesznika. Człowiek bez
teraźniejszości. Cioran
Człowiek
dąży do wieczności lecz nadal woli czas. Ponieważ życie, którym
żyjemy i które upływa w czasie, jest jedyną wartością, która
nam została dana, nie możemy nie pojmować wieczności jako utraty,
nie ceniąc jej przez to mniej. Jedyną rzeczą, którą mogę
kochać, jest życie, którego nienawidzę. Nie można uwolnić się
od czasu, nie pozbywając się tym samym życia. Cioran
Świętość
jest walką z czasem, która okazała się zwycięska. Święty
któremu udaje się zabić w sobie samym czas, staje na zewnątrz,
poza wszystkim tym, co jest. Cioran
Czuję
wielką potrzebę zerwania z wieloma ludźmi, przede wszystkim z
przyjaciółmi; potem rezygnuję - czas się tym zajmie. Cioran
Dla
mnie szczęście to rzecz bardzo prosta: nie
myśleć o przyszłości.
Cioran
Jeśli
chce się być szczęśliwym, nie wolno gmerać w pamięci. Cioran
Nocy,
które przespaliśmy, jakby nigdy nie było; pozostają nam w pamięci
tylko te, w które cierpieliśmy, nie mogliśmy zmrużyć oka. Stąd
suma naszych nocy jest sumą naszych bezsenności. Cioran
Żeby
być pisarzem, nie wystarczy mieć talent, trzeba też umieć nic
nie zapominać. Znakomity pisarz to
człowiek pełen uraz. Cioran
Do
istoty czasu zbliża się tylko ten, kto umie go roztrwonić.
Człowiek zerowej przydatności. Cioran
Kto
każdą chwilę obraca na swój użytek, kto każdy dzień układa
jakby swój dzień ostatni, ten ani nie pragnie jutra, ani się go
nie lęka. Seneka
Epikur
zwalnia mędrca od przewidywania i od troski o przyszłość.
Montaigne
Czas,
uważa Kiriłłow, jest wymiarem, w którym realizują się prawa
natury. Bez istnienia czasu, praw natury nie ma. Kto zatem doprowadzi
do zniknięcia czasu, wyrwie się spod przemocy tych praw. O
zniknięciu czasu marzy też Stawrogin. Gdy człowiek, rozumuje
Kiriłłow, boi się śmierci, samym swoim strachem stwarza czas, bo
chce trwać w czasie. Gdy przestaje bać się śmierci, zabija w
sobie odczuwanie czasu. Kto na moment przed samobójstwem potrafi
osiągnąć stan „wszystko mi jedno: żyć czy umierać”, zacznie
istnieć w sposób bezczasowy, bo uwolni się od tyranii nadziei,
która stwarza przyszłość. Chwin
Są
dwie rzeczy z którymi pogodzić się trzeba pod karą, że życie
będzie się zdawać nieznośne. Tymi są: ząb czasu i
niesprawiedliwość ludzka. Chamfort
Czas
to nie następstwo chwil paradujących przed „ja”, lecz odzew na
nadzieję, na teraźniejszość, która właśnie w teraźniejszości
wyraża „ja” równoważne z teraźniejszością. Levinas
W
człowieku wszystko jest albo przeszłością, albo przyszłością.
Teraz przeżywa się poprzez tamte dwa czasy. Bywają jednak momenty,
gdy jest tylko to, co jest – chwile tak krótkie, że nie dające
się wyrazić żadną jednostką, a jednak wspaniałe, bo pełne.
Jedynie poczucie zupełnej pełności pozwala na uchwycenie tego
teraz. Ale w takich chwilach czas w ogóle znika, nie ma go.
Bobkowski
Gdy tylko
człowiek zaczyna żyć, już jest wystarczająco stary, by umrzeć.
Heidegger
Śmierć nie
powinna być przedmiotem naszych medytacji; śmierć powinna być
podstawą wszystkich medytacji. Gomez Davila
Nie wolno nam
walczyć o skończone szczęście (…) ponieważ wszystko to, co
skończone, przemija, jest to podstawowa zasada bytu. Nie wiemy,
dlaczego, kiedy lub kto ustanowił to prawo, lecz jest ono odwieczne
i niezmienne. Wszystko to, co jest skończone właśnie dlatego, że
jest skończone, ma swój początek, a wszystko co ma swój początek,
musi mieć swój koniec. Takie, powtarzam, jest niezmienne prawo bytu
i chociaż nie wiemy, kiedy i gdzie i dlaczego powstało, nasz rozum
wie z całą pewnością, że nigdy nie przeminie. Przy jej boku stoi
Wieczność i jej siostra Nieskończoność, które także odkryła
intelektualna wizja. Prawdopodobnie ludzka odwaga ma wystarczająco
dużo siły, aby poradzić sobie z etyką – ale czy istnieje
jakakolwiek siła zdolna pokonać Wieczność? Wieczność pochłania
wszystko i nigdy nie zwraca tego, czym zawładnęła. Szestow,
… ja, człowiek,
przeżywam świadomość straty; ale znosić ze zrozumieniem tę
świadomość, to niekończące się tracenie, beznadziejne
odchodzenie wszystkiego, co jest dla nas ważne, wydaje mi się
zadaniem ponadludzkie siły. Marai,
Ludzie – tak
odczuwa ich obecność bohater Sartre'a – są okropni, bo
„tekturowa maska” twarzy każdego z nas mówi, że życie polega
w istocie na tym, że z minuty na minutę coraz bardziej upodobniamy
się do „swego przyszłego trupa”. Chwin
Pytanie, które
się rodzi, przy każdej śmierci ludzkiej, krzyczy bezczelnie głosem
noworodka. Lec
Kto staje się
bohaterem legend, niech pamięta, że już ich początek brzmi: "Był
raz ..." Lec
Tylko ci, którzy
doświadczyli szoku przemijalności, niepokoju wobec świadomości
swej skończoności, zagrożenia niebytu, mogą zrozumieć, co znaczy
pojęcie Boga. Tylko ci, którzy doświadczyli tragicznych
dwuznaczności naszego historycznego istnienia i całkowicie
zakwestionowali sens egzystencji, mogą pojąć, co znaczy symbol
Królestwa Bożego. Tillich
Umysł rozkwita
na ruinach życia. Cioran
Nadejdzie czas,
gdy robaki będą oddawać się marzeniom na mych kościach. Cioran
Zdrowie to
drzemiąca choroba. Cioran
Jeśli
wieloletnia przyjaźń się rozpada, trzeba to przyjąć bez goryczy:
wszak musiała kiedyś się skończyć. Pamiętajmy tylko to, czym
była, nie to, czym się stała! Cioran
Trwać
przy zdrowych zmysłach to przywilej, który może nam być odjęty.
Cioran
Dziwne
odczucie w starym kościele: dokąd uleciały wszystkie te modlitwy,
wypowiadane przez stulecia? Przerażające jest pomyśleć, że nie
przetrwały tych, którzy je zanosili, ich nadziei i lęków. Cioran
Gdy
cierpię szczególnie mocno wskutek mej niezdolności do pracy,
pocieszam się, mówiąc sobie, że przecież mógłbym już dawno
umrzeć, więc pracowałbym jeszcze mniej. Cioran
Stary
doktor mówi: „Zdrowie jest u człowieka stanem niepewnym, który
nie wróży nic dobrego”. Ceronetti
Im
dłużej przyglądam się spektaklowi świata i płynnej zmienności
rzeczy, tym głębiej sobie uświadamiam wrodzoną fikcyjność
wszystkiego, fałszywy splendor wszystkich rzeczywistości. Pessoa
Przepłynęli
jak śmieci po rzece życia. Pessoa
Samo
życie jest umieraniem, bo każdy dzień więcej w naszym życiu to
równocześnie jeden dzień mniej. Zamieszkujemy sny, jesteśmy
cieniami błądzącymi pośród niemożliwych lasów, których drzewa
to domy, obyczaje, idee, ideały i filozofie. Pessoa
Współczesny człowiek uważa, że śmierć
jest czymś "naturalnym" pod warunkiem, że to nie on ma
umrzeć. Gomez Davila
Nie
ma nic tak wielkiego, żeby nie mogło upaść, bo już sama
wielkość, choćby nie działały inne czynniki, staje się
dostateczną przyczyną upadku. Seneka
Każ
wszystkim ludziom z osobna porównać rachunki życia: nikomu nie
udało się ujść kary za to, że się urodził. Seneka
Jedną z
całościowych metafor egzystencji u Becketta jest obraz kobiet,
które rodzą okrakiem na grobie a więc wizja zamkniętego kręgu
rodzenia dla umierania.
Chwin
Się troska się
w ten sposób o ciągłe uspokajanie w sprawie śmierci. (…).
Wraz z tym odwodzącym jestestwo od jego śmierci uspokajaniem owo
Się zyskuje prawomocność i uznanie przez milczącą regulację
sposobu odnoszenia się w ogóle do śmierci. Już „myślenie o
śmierci” uchodzi wedle powszechnej opinii za tchórzliwy lęk,
niepewność swego istnienia i ponurą ucieczkę od świata. Się
nie pozwala odważyć się na trwogę przed śmiercią. Heidegger
Myśl o ostatniej
godzinie jest bolesna tylko dlatego, że kończy ona nasze zwierzęce
życie, że ucina wszystkie funkcje łączące nas z otoczeniem.
Utrata owych funkcji sieje grozę i przerażenie na skraju naszych
mogił. Bichat
U grabarzy nie ma
martwego sezonu. Lec
Spójrz na
człowieka samotnego, który na coś czeka, i zadaj sobie
pytanie: na co? I zobaczysz, że nikt na nic nie czeka, na nic
innego niż śmierć. Cioran
Czyhają
na mnie podziemne wizje, dopada mnie strach pustych czaszek, a moje
serce trzyma się ciała jak pierścień — palca kościotrupa. I
biegnę, atleta olimpijskich piekieł, z pochodnią w dłoni w
poszukiwaniu własnej śmierci. Cioran
Choroby
są po to, by nam przypominać, że nasz kontrakt z życiem może być
w każdej chwili unieważniony. Cioran
Myślenie
o własnym trupie, o okropnych przemianach, jakim będzie podlegał,
ma w sobie coś kojącego: opancerza nas przeciwko zgryzotom i lękom.
Strach niszczący tysiąc innych strachów. Cioran
Cóż,
w istocie wszyscy jesteśmy w tej samej sytuacji; nikt nie ma prawa
uważać się za dalszego śmierci niż ten, kto właśnie umiera.
Cioran
W
młodości tyle rozmyślałem o śmierci, że na starość nie mam
już o niej nic do powiedzenia; oklepany przestrach. Cioran
Za
każdym razem, gdy kupuję jakiś mebel, bodaj najmniejszy, widzę w
nim namiastkę trumny. Cioran
Śmierci,
czy pamiętasz swój pierwszy cmentarz? Lec
Śmierci
klientela nie wymiera. Lec
Ciało
to perfidny zdrajca – podróżujemy z nim jak ze zbójem. Uśmiecha
się do życia, a jest najemnikiem śmierci. Ceronetti
Jest
w Dziennikach Kafki, wypowiedź o śmierci, która mogłaby oznaczać
skrajną granicę, do jakiej doszedł człowiek, determinując
śmierć, wypowiedź bardzo prosta, niemalże żartobliwa: pozorny
koniec, który powoduje rzeczywisty ból. Ceronetti
Większość
ludzi – jeśli nie wszyscy – wiedzie żałosne życie, żałosne
we wszystkich radościach, żałosne we wszystkich smutkach, z
wyjątkiem tych, które łączą się ze śmiercią, bo w nich ma
swój udział tajemnica. Pessoa
O
jaka nędza nie umieć umrzeć. Seneka
Upragniona
to śmierć – umrzeć bez strachu przed śmiercią. Seneka
Cokolwiek
robisz, pamiętaj o śmierci. Seneka
Cóż
w tym niezwykłego, że umiera człowiek którego całe życie nie
jest niczym innym jak tylko drogą ku śmierci. Seneka
Często
przyczyną śmierci jest lęk przed śmiercią.
Mnogość
ludzi, którzy, przypiekani strachem, powiesili się, utopili lub
rzucili w przepaść, stanowi dowód, iż strach jest jeszcze
dokuczliwszy i bardziej nieznośny od śmierci. Montaigne
Idą,
kręcą się, drepczą, tańczą; o śmierci ani słychu; wszystko to
pięknie, ale za to kiedy przyjdzie albo do nich, albo do ich żon,
dzieci i przyjaciół, zaskakując ich znienacka i chyłkiem, cóż
za cierpienie, krzyki, co za szaleństwo, jaka rozpacz! Montaigne
Aby zaś, na
początek, odjąć jej największą przewagę nad nami, obierzmy
drogę zgoła inną przeciwną owej pospolitej; odejmijmy śmierci
dziwność, obcujmy z nią, przywyknijmy do niej, kochajmy ją w
myśli jako nierozłączna towarzyszkę, w każdej chwili
przedstawiajmy ją wyobraźni, i pod wszelką postacią. Montaigne
Tak czynili
Egipcjanie, którzy wśród festynu i w czas najhuczniejszej zabawy
kazali sobie przynosić szkielet iżby służył za przestrogę
biesiadnikom.
[Choćbyś głowę
żelazem i spiżem opancerzył, śmierć ją wydrze zbyt snadnie z
tej mocnej fortecy. Prop III 18, 25] Montaigne
Jeden, bardziej
niż śmierć samą, skarży się, iż przecina mu ona plany
wspaniałego zwycięstwa; drugi, iż trzeba mu się wynosić zanim
córkę wydał za mąż i dopełnił wychowania dzieci; inny żałuje
towarzystwa żony, inny syna, jako głównych radości swego
bytowania. Ja, w obecnej chwili, jestem, Bogu dzięki, w takim
stanie, iż mogę wynieść się, kiedy się jemu spodoba, bez żalu
za jaką bądź rzeczą, chyba za życiem, gdyby strata jego była mi
bolesna. Rozwiązałem już wszystkie węzły, pożegnałem się ze
wszystkimi, z wyjątkiem siebie. Nigdy żaden człowiek nie
przygotował się czyściej i pełniej do opuszczenia świata, niż
ja spodziewam się to uczynić. Montaigne
Samobójcę
może prześladować metaforyczny depresyjny obraz „taśmy”
życia, która w sposób niepowstrzymany niesie człowieka ku
śmierci i podsuwa go pod jej okaleczający nóż. Chwin
Spokój,
kiedy myślę o śmierci. Niepokój, kiedy myślę o umieraniu. Marai
Śmierć
okazuje się największym paradoksem w świecie, którego nie można
ogarnąć racjonalnie. Śmierć jest obłędem, który stał się
powszechnością. Bierdiajew
Śmierć
jest szpetna, i jest ona krańcową szpetnością, rozkładem, utratą
twarzy, utratą wszelkiego wyglądu i oblicza, triumfem najniższych
elementów świata materialnego. Bierdiajew
Na poziomie
natury śmierć człowieka to w samej rzeczy zjawisko wykluczające
sens, a zatem absurdalne i niepojęte. Śmierć to coś, co przeczy
całości obietnicy, jaką odnajdujemy w ziemskiej egzystencji
człowieka, co unicestwia wszystkie jego najskrytsze nadzieje.
Schillebeeckx,
Śmierć nigdy
nie jest tym, co nadaje życiu sens, wręcz przeciwnie, już z samej
zasady, usuwa wszelki sens z życia. Sartre
Heidegger miał
nadzieję, że przyjęcie postawy ku-śmierci przezwycięży rozłam
w Daisen, spowodowany przez osobową transcendencję, a tym
samym pragnienie uczynienia z ludzkiego życia pewnego rodzaju
całości. Sartre z kolei argumentuje, że odkąd śmierć jest
pojmowana jako przypadkowa i nieprzewidywalna, to ludzkie życie nie
może być sensowną całością. Prokopski
Śmierć nie
jest, jak mówi Heidegger, możliwością, przeciwnie, jest
unicestwieniem wszelkich ludzkich możliwości. Potępa
Jakież to życie
jest puste i bezsensowne! Grzebie się człowieka, jedzie się na
pogrzeb, rzuca się trzy garści ziemi na trumnę; jedzie się
karetą, wraca się karetą; pociesza się człowieka tym, że ma
jeszcze długie życie przed sobą. A czyż to dużo 7 x 10? Dlaczego
z tym nie skończyć od razu, dlaczego nie pozostać tam i iść do
trumny z grzebanym, i ciągnąć losy o to, kto będzie pierwszy, kto
ostatni z żywych, a kto rzuci ostatnie trzy garści ziemi na trumną
ostatniego umarłego. Kierkegaard
Czyż
nie można byłoby stworzyć filozofii egzystencji, która nie byłaby
związana tylko z doświadczeniami samotności, porzucenia, głębokiej
melancholii, ale również z uczuciami nadziei i ufności? Na to
zastrzeżenie, które Gabriel Marcel często wysuwał wobec
Heideggera, jego wyznawcy odpowiedzą bez wątpienia, że skoro
egzystencja jest skończona i naszym przeznaczeniem jest śmierć, to
w życiu nie ma miejsca na nadzieję ani na ufność. Wahl
W
trakcie rozmowy zawsze ten sam fenomen – przy czym wszystko jedno,
o czym właśnie mowa – kiedy nagle widzi się w spojrzeniu,
wyrazie twarzy, gestach partnera rozmowy: on już „wie”, że
trzeba umrzeć, podczas gdy inny, który siedzi naprzeciwko niego i
dyskutuje z nim, wprawdzie półuchem słyszał już coś o tym, ale
jeszcze nie „wie”. Marai
Człowiek
nie wstępuje w świat dlatego, że zdarzyło się, że jest świat i
jest mu na rękę wstąpić weń lub nie, bądź wycofać się ze
świata, zależnie od uznania. Istnieje jedna tylko droga, na której
człowiek może wycofać się ze świata – śmierć. (…)
Definitywne wycofanie się ze świata, może się dokonać jedynie
przez wyrzeczenie się bycia człowiekiem. Luijpen
Taki czas ma
charakter obecności i zostaje ukształtowany w pewnym modus troski,
mianowicie w upadaniu, które rozumie bycie wyłącznie jako obecne.
Upadaniowe rozumienie czasowości zakrywa ją i ukazuje jako „zwykły”
ciąg kolejnych teraz. Taki ciąg jest nieskończony, gdy właściwa
czasowość ma skończony charakter. Oczywiście nie chodzi tu o
skończoność w sensie ograniczenia przebiegu ciągu „teraz” do
jakiegoś określonego punktu, lecz o skończoność egzystencji,
której wyróżniona możliwością bycia jest bycie ku śmierci,
bycie ku końcowi. Baran