Pragnienie

Lękamy się wszystkich rzeczy jako śmiertelni, a pragniemy ich, jak gdybyśmy byli nieśmiertelni. La Rochefoucauld

Epiktet: „Szczęście nie polega na tym by zdobywać, korzystać, ale na tym by nie odczuwać pragnienia”. Jeśli mądrość jest definiowana jako przeciwieństwo Pragnienia, to dlatego, że jej celem jest to, byśmy byli ponad codzienne rozczarowania, jak też ponad rozczarowania dramatyczne, nieodłączne – tak jedne jak i drugie – od faktu pragnienia, oczekiwania, nadziei. A szczególnie chce uciec przed rozczarowaniami kapitalnymi, mądrość bowiem specjalizuje się w sztuce stawiania czoła czy też poddawania się „ciosom zadawanym przez los”. Ze wszystkich starożytnych to stoicy właśnie najlepiej rozwinęli tę sztukę. Jeśli dać im wiarę, mędrzec cieszy się wyjątkowym statusem we wszechświecie: bogowie są chronieni przed wszelkim złem; on jest ponad, dano mu siłę, która pozwala zwalczyć wszystkie pragnienia. Bogowie wciąż są podporządkowani swym pragnieniom, żyją w poddaństwie; tylko on mu się wymyka. Cioran

Aby uciec z tego więzienia, trzeba posiąść sztukę niewchodzenia z w żadne układy z jego niewątpliwymi wygodami. Gomez Davila

Kto chce uniknąć groteskowych zapaści, nie powinien szukać w przestrzeni ani w czasie niczego, co by go miało zaspokoić. Gomez Davila

Dopóki nie zrealizujesz niesatysfakcjonującej natury wszystkiego, przemijalności i ograniczenia i nie zbierzesz całej swej energii w jednym wielkim dążeniu, nawet pierwszy krok nie został zrobiony. Nisargadatta Mharaj

Przywiązanie do życia jest przywiązaniem do cierpienia. Kochamy to co zadaje nam ból. Taka jest nasza natura. Nisargadatta Maharaj

Koncepcja pokarmu zależy a) od asocjacji b) od nietrwałości c) głodu. Głód szukając satysfakcji pożera x co jest stowarzyszone z przyjemnym uczuciem, które daje temu satysfakcję, ale dana satysfakcja jest nietrwała i przez to odnawia głód. "Ja" głodne satysfakcji pożera x pokarm (obiekt oka, smak, zapach obiekt dotyku) kontakt z którym jest stowarzyszony z y - przyjemnym uczuciem które daje satysfakcję , ale dana przez przyjemne uczucie satysfakcja jest nietrwała i przez zmianę odnawia ból głodu. Nanamoli Thera

Współczesna umysłowość nie dostrzega, że na poziomie metaekonomicznym wielkość popytu zwiększa się wraz ze wzrostem podaży; że głód rośnie nie wraz z brakiem, ale wraz z obfitością; że popyt zaostrza się wraz z rosnącym nasyceniem. Gomez Davila

Bądźcie płodni i rozmnażajcie się” przykazanie dla świata sługusów, oddających się chętnie horyzontalnym namiętnościom, nie znających rozkoszy bez negliżu. Cioran

Seks jest nabytym nawykiem. Wyjdź poza. Tak długo jak twoja uwaga spoczywa na ciele, pozostaniesz w niewoli jedzenia i seksu, lęku i śmierci. Odnajdź siebie i bądź wolny. Nisargadatta Maharaj

Gdyby impotenci wiedzieli, jak bardzo po macierzyńsku potraktowała ich natura, błogosławiliby sen gruczołów i zachwalali go na każdym rogu ulicy. Cioran

Z tym, który nie widzi nieuleczalnej nikczemności erotyzmu, nie warto poruszać nawet tematu erotyki. Gomez Davila

Nie dotykajmy życia nawet opuszkami palców
Nie kochajmy nawet myślą.
Nie poznajmy nawet we śnie kobiecego pocałunku. Pessoa

Czy można sobie wyobrazić szczura impotenta? Gryzonie wspaniale spełniają wiadomą czynność. Nie można tego powiedzieć o istotach ludzkich: im bardziej są wyjątkowe tym bardziej uwidacznia się w nich ów fundamentalny niedostatek odrywający je od łańcucha bytów. Dobrowolna czy przymusowa abstynencja, stawiając jednostkę zarazem powyżej i poniżej Gatunku, czyni z niej mieszaninę świętego i imbecyla, która nas intryguje i przygnębia. Stąd owa dwuznaczna nienawiść, jaką odczuwamy wobec mnicha, podobnie zresztą jak w odniesieniu do każdego mężczyzny, który wyrzekł się kobiet, który wyrzekł się bycia takim jak my. Nigdy nie wybaczymy mu jego samotności, upokarza nas ona w tej samej mierze, w jakiej się jej brzydzimy. Gogol wyznał kiedyś, że miłość, gdyby jej uległ „natychmiast starłaby go w proch”. Cioran

Mahometanie twierdzą, że w cieniu Allaha, w Raju, prawowierny będzie spędzał czas w pieszczotach hurys, ale ta obietnica pewnie też napawa lękiem prawowiernych, bo spędzać całą wieczność w towarzystwie hurys też musi być nużące. Marai

Zanim się zacznie silnie pragnąć czegoś, trzeba rozpatrzyć, w jakim stopniu szczęśliwy jest ten, kto to posiada. La Rochefoucauld

Stan bez pragnienia przyjdzie sam, kiedy pragnienie zostanie rozpoznane jako fałszywe. (…) dostrzeż tylko, że nie ma szczęścia w tym co pragniesz. Nisragadatta Maharaj

Rzeczywiste jest zawsze z tobą, nie musisz czekać by stać się tym czym jesteś. Musisz tylko nie pozwolić umysłowi by udał się na poszukiwania. Kiedy czegoś chcesz, spytaj się: czy rzeczywiście tego potrzebuję? I jeżeli odpowiedź jest „nie”, to po prostu zrezygnuj z tego. Nisargadatta Maharaj

Dojrzewać to odkrywać, że wszelki upragniony przedmiot jest tylko metaforą transcendentalnego przedmiotu naszego pragnienia. Gomez Davila

Nie tylko uzależniony od narkotyku jest w zamkniętym kręgu – im więcej bierze tym większą ma potrzebę, czym większą ma potrzebę tym więcej bierze – ale zanim przekona się by wziąć zewnętrzny pogląd na swą sytuację i zanim będzie w stanie zobaczyć naturę uzależnienia, odkryje, że wszelkie jego próby wydostania się na zewnątrz zamkniętego kręgu, prowadzą go wprost w jego obręb. To tylko wtedy gdy uzależniony rozumie uzależnienie i będzie się twardo trzymał właściwego poglądu, że na przekór temu co mu się wydaje, na przekór wszelkim pozorom by myśleć inaczej – jego “normalny” stan nie jest normalny, będzie on w stanie pogodzić się z czasowym dyskomfortem deprywacji i ewentualnie wyzwolić się od swego uzależnienia. Nanavira Thera

Istnieje tylko jedna niezależność: niezależność braku pragnień i ubóstwa. I tylko obie razem coś znaczą. Ubóstwo nękane pragnieniami, to piekło na ziemi. Marai

Nić sympatii urasta często do powroza trzymającego nas na uwięzi. Lec

Istnieje pewien rodzaj euforii, znacznie mocniejszy od tych, jakie przynoszą alkohol czy alkaloidy. Nie trzeba doń niczego, jak tylko wyłączyć świadomość świata z naszego systemu nerwowego, z naszej świadomości. To nie jest niemożliwe. Istnieje odpowiednia technika, można się tego nauczyć. W takich chwilach nasza wewnętrzna istota przyjmuje postawę rozluźnienia. Głęboka podświadomość podnosi się z otchłani naszego ciała, systemu nerwowego i świadomości. Ćwiczę ją ostatnio czasami i to nie tylko przed snem, ale także na ulicy, w kawiarni – i nie bez efektu. Marai

Nawet najmniej głupi zazwyczaj nie zauważają charakteru tego, czego pragną i ignorują konsekwencje tego, na co przyzwalają. Gomez Davila

Już nie umiem chcieć, nie wiem jak się chce, nie wiem jakie uczucie lub myśli wskazują zazwyczaj na to, że się chce lub że chce się chcieć. Nie wiem kim jestem, ani czym jestem. Jak ktoś pogrzebany pod murem, który runął, leżę pod zwaloną próżnią całego wszechświata. Pessoa

To, że nic doczesnego nie zdoła nas zaspokoić, nie przeszkadza temu, że będziemy pragnąc świata mniej nędznego i mniej brzydkiego.
W uprzątniętym ogrodzie dusza ze szlachetnym spokojem obserwuje pierwsze oznaki niszczącej zimy. Gomez Davila

Człowiek: zwierzę, które widziało życie, a jednak wciąż chce żyć. Ta zawziętość jest całym jego dramatem. Cioran

Ponieważ natura czyni nas zawsze nieszczęśliwymi w każdym stanie, pragnienia nasze podsuwają nam stan szczęśliwy, ponieważ do stanu, w którym jesteśmy, łączą przyjemności stanu, w którym nie jesteśmy; a gdybyśmy osiągnęli te przyjemności, nie bylibyśmy mimo to szczęśliwi, ponieważ mielibyśmy inne pragnienia zgodne z tym nowym stanem. Trzeba rozprowadzić szczegółowo to ogólne twierdzenie. Pascal

... pragnienie czegoś znacznie bardziej przerażającego i głębokiego - przekreślenia faktu, że się w ogóle kiedykolwiek istniało. ... Pessoa

- Niezgoda: namiętność i zrozumienie w opozycji w walce aż do śmierci, która nie przychodzi.
- Harmonia: zrozumienie jako zrozumienie namiętności, namiętność jako namiętność zrozumienia. Nanamoli Thera

Łatwiej stłumić pierwsze pragnienie niż zadowolić wszystkie te co następują po nim. La Rochefoucauld

Purytańska zasada, według której jednostka ma prawo bogacić się, bo sukces jest darem bożym, obowiązuje dalej. Ale została wsparta zasadą kredytu, według której jednym ze sposobów bogacenia się jest zaciąganie długów. Według Galbraitha czterdzieści dwa procent ludności już nie jest w stanie obronić się przed kredytami na zakupy, kupują więc najrozmaitsze buble, a potem do śmierci spłacają raty i procenty. Marai

Marzenie to przyznanie się do potrzeby życia, w tym wypadku zaspokajanej przez zastępowanie realności nierealnością, którą kompensuje nieunikniony życiowy popęd. Czym innym jest w istocie to wszystko niż poszukiwaniem szczęścia? A czy ktokolwiek szuka czegoś innego? Pessoa

Jeszcze nie jestem obojętny. Ale już nie jestem ciekawy. Marai

Mieć okazję do ... Na tym terenie postawmy pomnik rezygnacji. Pessoa

Nic nie jest tyle warte, ile akordy szlachetnej rezygnacji. Gomez Davila

Niektóre rodzaje dziewictwa umożliwiają głębokie poznanie. Pessoa

A jeżeli już chcemy bezpłodności, zachowajmy też czystość, bo nie ma nic bardziej podłego i prostackiego, niż odrzucać płodność natury, zachowując przy tym nikczemnie tę część odrzuconej płodności, która sprawia nam przyjemność. Wzniosłość nie dzieli się na części. Pessoa

Nie warto żyć. Tylko patrzeć warto. Patrzenie bez życia, dawałoby pełnię szczęścia, ale to niemożliwe, jak wszystkie rzeczy, o których marzymy. O ekstazo wyprana z życia! Pessoa

Szukają, nawet zastygli na słupie; pragną, nawet zamknięci w ciemnej celi, chcą tego, czego nie znają, nawet w narzuconym im bólu i męczeństwie. Pessoa

Krańcowe głupstwo płodzenia dzieci” nie należy do rozumnego życia. Chwin

Nie chcę od życia niczego poza tym, abym mógł być jego świadkiem. Nie chcę od siebie niczego poza tym, aby być świadkiem życia.
Jestem jak przedstawiciel innej egzystencji, który zwiedza tą egzystencję, przejawiając pewne nieokreślone zainteresowanie. Jestem jej obcy we wszystkim. Jest tak, jakby między nami była szyba. Chcę, aby ta szyba zawsze była bardzo przejrzysta, tak aby nic pośredniego nie zakłócało mojej analizy – jednak jest dla mnie nieodzowna. Pessoa

Dla dziecka złoto nie ma większej wartości niż szkło. I czy rzeczywiście złoto jest warte więcej? Dla dziecka pasje, złości i lęki odczytywane z ruchów dorosłych, wydają się absurdalne i niezrozumiałe. A czy wszystkie nasze lęki, wszystkie nasze nieszczęścia, wszystkie nasze miłości nie są w istocie bezsensowne i jałowe? Pessoa

Najpodlejsza ze wszystkich potrzeb - potrzeba zaufania i wyznania. To potrzeba duszy, aby się uzewnętrznić. Pessoa

Zdolność odczuwania - a nie tylko udawania - prawdziwej pogardy dla jakiegokolwiek działalności, która mogłaby wzbogacić, jest skrajnie rzadka. Gomez Davila

Zapłaciłbym z przyjemnością, by nie robić większości z tych rzeczy, za które pozostali płacą by je robić. Gomez Davila

Hedonizm współczesnego świata wydaje się gorliwym i wyczerpującym poszukiwaniem mdłości. Gomez Davila

Nawet w dziedzinie przyjemności nie powinniśmy akceptować egalitaryzmu. Przyjemność wieprza jest przyjemnością wieprza. Gomez Davila

Dla współczesnych postęp polega na wynajdywaniu człowiekowi nowych potrzeb, które jeszcze bardziej go zniewalają. Gomez Davila

Sokrates, widząc jak obnoszą z pompą po mieście wielką mnogość bogactw, klejnotów i cennych sprzętów rzekł: „Iluż rzeczy nie pragnę”. Montaigne

Notatki Camusa. Powtarzające się zapiski o tym, że „ascetyzm mógłby być rozwiązaniem”. Czemu nie? Ale czym innym jest bycie ascetą, a czym innym – impotentem. Marai

Piękna Napoleońska maksyma: „Jakkolwiek mało by się jadło, zawsze się je za dużo”. Ceronetti

Mały chłopczyk poprosił matkę o konfitury. „Daj mi za dużo”, mówił. Chamfort

Natura zdaje się posługiwać ludźmi w swych celach, nie troszcząc się o narzędzia, których używa; mniej więcej jak tyrani pozbywają się tych, co im służyli. Chamfort

Ponieważ najszczęśliwszym na świecie jest ten, komu wystarcza niewiele, ludzie możni i ambitni są w tej mierze najnieszczęśliwsi, skoro trzeba im dla szczęścia nieskończonej mnogości dóbr. La Rochefoucauld

Życie jest tym, za co je uważamy. W przypadku wieśniaka, dla którego pole jest wszystkim, pole to imperium. w przypadku Cezara dla którego własne imperium to jeszcze za mało, imperium to pole. Nędzarz ma imperium, a możny pole. Pessoa

Któż potrafi oprzeć się pokusie, by się urodzić? Lec

Gdy umysł zwraca się ku Bogu, jedna tylko rzecz łączy nas ze światem: pragnienie by go opuścić. Cioran:

Jakub Boehme słusznie nazwał diabła „kucharzem natury”, mistrzem, którego sztuka sprawia, że mamy ochotę na wszystko.

Czy ktoś nieprzywiązany do miejsca i do wspomnień będzie odczuwał żal za ostatnimi chwilami? Możliwe, że żebracy wybierają sobie swój los, aby nie odczuwać żalu i zaznawać związanych z nim mąk agonii!

Schopenhauer twierdzi, że gdyby zastukać w grobowe płyty, i zaoferować umarłym życie, odmówiliby co do jednego. Ja natomiast twierdzę, że z radością umarliby raz jeszcze.

Jeśli z taką naiwnością wierzymy w idee, to dlatego, że zapominamy, iż ich twórcami były ssaki.

Każde pragnienie musi wcześniej czy później napotkać swoje znużenia – swą prawdę.

Mówiłem nie raz, że możliwa jest postseksualna wizja świata, wizja najbardziej rozpaczliwa, jaka tylko być może, odczucie, że zainwestowaliśmy wszystko w coś, co nie jest tego warte. Złe jest to, że mamy do czynienia z nieskończonością odwracalną. Płciowość to niebywałe oszustwo, gigantyczne kłamstwo niezmiennie się odnawiające.

Oni chcą, bez przerwy chcą. Nie ma jednak czego chcieć, szedłem więc po ich najeżonych cierniami śladach, moja ścieżka wiła się wśród bagien ich pożądań i tworzyła żałosną poświatę nad otchłaniami ich poszukiwań.

Nigdy nie chciałem żyć, nie chcąc jednocześnie umrzeć.

Pragnienie by zniknąć — bo wszystko znika, tak jadowicie zatruło mój głód bycia, że w samym środku iskrzenia czasu gasł mój oddech, a zmierzch natury przysłaniał mnie nieskończonością cieni. A ponieważ widziałem wszystek czas na raz, miałem nadzieję wszystko od czasu uwolnić.

Jedynie koszmar historii pozwala nam odgadnąć koszmar transmigracji. Wszelako z pewnym zastrzeżeniem. Dla buddysty peregrynacja z istnienia na istnienie to groza, z której chce się wyzwolić; przykłada się do tego ze wszystkich sił, szczerze przerażony nieszczęściem ponownych narodzin i ponownej śmierci, i nigdy by nie pomyślał, aby się nim w skrytości rozkoszować. Brak u niego jakiegokolwiek porozumienia z nieszczęściem, z zagrożeniami, które czyhają nań z zewnątrz, a przede wszystkim od wewnątrz.
My, pozostali, paktujemy zaś z tym, co nam zagraża, pielęgnujemy nasze przekleństwa, łakniemy tego, co nas niszczy, za nic nie zrezygnowalibyśmy z naszego koszmaru, któremu przydaliśmy tyle wielkich liter, ile doznaliśmy złudzeń.

Według Orygenesa tylko dusze skłonne do zła, „mają złamane skrzydła”, oblekają się w ciała.

Innymi słowy, bez fatalnego łaknienia nie ma wcielenia, ani historii. Tkwi w tym przerażająca oczywistość, którą można wytrzymać, gdy tylko otoczy się ją choćby najmniejszym aparatem teologicznym. Cioran

Poczucie fałszu przyjemności obecnych, a nieświadomość czczości przyjemności brakujących są powodem niestałości. Pascal

Trudniej umierać w wieku lat sześćdziesięciu lub osiemdziesięciu niż dziesięciu albo trzynastu. Nieuzależnienie od życia, w tym tkwi sedno! Bo życie to nałóg. Największy z możliwych. To tłumaczy dlaczego tak trudno się go pozbyć. Cioran

Od zawsze zmagałem się z jednym zamiarem, aby przestać się zmagać. Wynik: zero. Cioran

„Życie głupca jest nieprzyjemne, niespokojne, całe pędzi ku przyszłości”. Tymi słowami Seneki przytoczonymi przez Montaigne można posłużyć się do pokazania, że obsesja sensu historii to źródło zaburzeń i że istotnie nim jest: iść z prądem albo mu się przeciwstawiać, sprowadza się do tego samego, skoro w obu przypadkach wciąż patrzymy w stronę przyszłości jako posłuszne lub posępne ofiary. Cioran

Nigdy nie chciałem niczego, nie chcąc jednocześnie - albo zaraz potem - czegoś przeciwnego. Cioran

A jednak ginekologowie się kochają, grabarze płodzą dzieci, cynicy piszą, desperaci snują plany. Cioran

Gdy się odechciewa żyć nie znaczy to wcale, że się zachciewa nie żyć. Lec

Inteligencja współczesnego człowieka przekształca się szybko w organ chwytny jego pożądliwości. Gomez Davila

Powinniśmy żebrać, nie wstydząc się i nie uważając, że domagamy się się tego, do czego mamy prawo. Gomez Davila

Inflacja ekonomiczna końca XX wieku jest fenomenem moralnym.
Rezultatem a zarazem ukaraniem egalitarnej zachłanności. Gomez Davila


W społeczeństwie kapitalistycznym bogacz nie umie używać pieniędzy do tego do czego najbardziej się nadają: do eliminowania konieczności myślenia o nich. Gomez Davila

Tak potępiana przez współczesnego człowieka „moralność posiadacza” przekształciła się w moralność użytkownika, który zachłannie wykorzystuje osoby, przedmioty, rzeczy – bezczelnie, bezlitośnie, bezwstydnie. Gomez Davila

Większość rzeczy, które człowiek „potrzebuje” nie jest mu do niczego potrzebna. Gomez Davila

W życiu powinno się rozwijać nie "kreatywność" lecz inteligentną pasywność.
Przepadliśmy z kretesem. „Dobrobyt niesie z sobą upojenie, któremu ludzie niżsi nigdy się nie oprą” - odnotowuje Balzac. Narody składają się w większości z ludzi niższych, niezdolnych oprzeć się temu upojeniu. Zdolność i żądza zniszczenia tych eks-biedaków Zachodu są imponujące! Ceronetti

Ponieważ człowiek to nowotwór, jego metastaza na inne planety nie wydaje się taką znów nieprawdopodobną. Ceronetti

Chcę się odnowić, istnieć – i podsuwam szyję pod życie jak pod wielkie jarzmo. Pessoa

Aby osiągnąć doskonałość, trzeba by odejść w strefę nieludzkiego chłodu, a tam człowiek nie miałby serca, żeby kochać własną doskonałość. Pessoa

Chcę aby hasło mego ducha brzmiało: „twórca obojętności”. Pessoa

... wznieść swój blady triumf na poziom z którego obojętnie patrzy się na własne ambicje, żądze i pragnienia; przechodzić obok własnych radości i bólów, tak jak się przechodzi obok nie interesujących ludzi. Pessoa
 
Moje najszczęśliwsze chwile to te, w których o niczym nie myślę, niczego nie chcę, nawet nie marzę, pogrążony w stagnacji jak jakaś zbędna roślina, jak mech porastający powierzchnię życia. Pessoa

Nie czuję duszy, tylko spokój. Zewnętrzne rzeczy; wyraźne i nieruchome – nawet te, które są w ruchu – są dla mnie takie, jaki był pewnie świat dla Chrystusa, kiedy kusił go ze swoich wyżyn Szatan. Są niczym – i pojmuję teraz, dlaczego Chrystus nie uległ pokusie. Są niczym – i nie pojmuję, jak Szatan, taki stary i doświadczony, mógł sądzić, że czymś takim kogokolwiek skusi. Pessoa

W pewnym sensie to był dom – to znaczy miejsce, w którym się nie czuje. Pessoa

Mam ochotę przestać czuć, przestać myśleć, być ciszą, jak to wszystko wokoło. Bobkowski

Strach jest wielki pan i głód też władcą jest pierwszorzędnym, ale erotyzm jest też potęgą dość wściekłą. Witkacy

Każda namiętność jest z początku słaba. Później jednak sama się podnieca i nabiera sił w miarę swego rozwoju; łatwiej ją wykluczyć niźli wygonić. Seneka

Nie ten jest biedny, kto posiada mało, lecz ten kto pragnie więcej. Seneka

Natury zuchwałe i niepohamowane niech wystrzegają się podniet do zgubnej swawoli. Seneka

Trzeba obumrzeć aż do głębin [swej istoty] tak by nie obchodziła nas ani przyjemność ani cierpienie. Mistrz Eckhart

Nie przebywamy nigdy w sobie: zawżdy jesteśmy poza sobą: obawa, pragnienie, nadzieja popychają nas ku przyszłości i odejmują świadomość i oceny tego co jest, aby nas zabawić tym, co będzie, ba, wtedy zgoła kiedy już nas nie będzie. [Nieszczęśliwy jest wszelki umysł troskający się o przyszłość. Seneka Epist.98] Montaigne

Jeżeli nie zatrudnić ducha pewnym przedmiotem, który go spęta i okiełza, wówczas rzuca się bezładnie to tu, to ówdzie, w szerokie pole urojeń i nie ma szaleństwa i niedorzeczności, której by nie spłodził w czasie tego wzruszenia. Montaigne

Udawałem się w podróż – nigdy nie zdarzyło mi się, abym był dość zaopatrzony: im więcej zaś obładowywałem się pieniędzmi, tym więcej obciążałem się wraz i obawą, to o bezpieczeństwo dróg, to o wierność sług, którzy strzegli mych tobołów: nigdy nie czułem się dość bezpieczny o ile ich nie miałem na oczach. Zostawiłem mą szkatułę w domu – ile podejrzeń i kłujących myśli, którymi co gorsza, nie mogłem się podzielić! Ciągle wyobraźnia moja zwracała się w tamtą stronę. Wszystko wziąwszy w rachubę, ciężej przychodzi przechować pieniądze niż je zgromadzić. Montaigne

Wszystkie mniemania świata schodzą się w tym, że szczęście jest naszym celem, mimo iż obierają ku temu rozmaite środki; inaczej przegnano by je precz od razu; któż by bowiem słuchał tego, kto jako swój cel zakłada nasze troski i cierpienia! Montaigne

Niedobór bliżej jest umiarkowania niż nadmiar. Izokrates

Naszym zwyczajnym postępowaniem jest iść za popędami chwili, na lewo, w prawo, w górę, w dół, wedle tego, jak wiatr sposobności nas nosi. Nie myślimy o tym, czego chcemy, prócz jeno w tej chwili, kiedy chcemy, odmieniamy się jako owo zwierzę, które przybiera barwę miejsca, gdzie je postawić. To co w jednej chwili postanowiliśmy, odmieniamy w chwilę później; i znowuż wracamy do dawnego: ot, jeno samo chwianie się a niestatek.
Jesteśmy ciągani jak drewniana zabawka obcymi sznurkami. Horacy
Chwiejemy się między rozmaitymi mniemaniami; nie pragniemy nic swobodno, nic wyłącznie, nic stale.
Nie dziw, powiada któryś starożytny, że przypadek tyle po nas może, skoro zgoła żyjemy przypadkiem. Kto z grubsza nie skierował swego życia ku jakiemuś celowi, nie potrafi też rozłożyć poszczególnych czynności. Niepodobna uporządkować części temu, kto nie ma w głowie kształtu całości. Montaigne

Musiałem wygnać ze stada ogiera, z którym, skoro poczuł klacz, nie można sobie było dać rady. Na swoje, zbyt łatwo dostępne, ani patrzeć nie chciał, ale z obcych, niechby która przeszła tylko wpodle pastwiska, zaraz go napadają niewczesne rżenia i dawne wściekłe upały. Montaigne

Toż powiadają, że pewien młody szlachcic, zakochany i jurny, zdoławszy wytrwałością zmiękczyć wreszcie serce swej damy, z rozpaczy iż w samym punkcie lubego spotkania okazał się miętkim i zemdlałym
Bezwładny człon nie podniósł męsko starczej głowy. Tib. De inter. Inguin

pozbawił się go bez zwłoki, wróciwszy do mieszkania i posłał swej damie tą okrutną i krwawą ofiarę, jako oczyszczenie wyrządzonej zniewagi. Gdyby to był uczynił z namysłu i z nabożności, jako kapłani Cybeli, jakżebyśmy nie sławili tak wzniosłego postanowienia? Montaigne

Większość ludzkich opinii nie opiera się na dedukcji, ale na nienawiści, sympatii albo nadziei. Le Bon

Życie jest walką. Istoty niezdolne do walki nie posuną się naprzód. Le Bon

Niezadowolenie jest zawsze motywacją dla wysiłku; człowiek zbyt zadowolony nie czyni postępów. Le Bon

Rozumny człowiek powinien określić sobie wagę swoich spraw i prowadzić każdą wedle jej porządku. Chciwość nasza miesza nieraz ten porządek, karząc nam gonić za tylu rzeczami naraz, iż ścigając zbyt gorliwie mniej ważne chybiamy najważniejszych. La Rochefoucauld

Wszelka rozkosz jest zapominaniem o sobie i niejako pierwszym zaparciem się siebie. Levinas